Emelkedhet a balesetmentes sofõrök kgfb-díja
2013.01.22
A kötelezõ gépjármû felelõsség biztosítási kedvezmények visszavonására szólította fel a biztosítótársaságokat a PSZÁF. A Napi Gazdaság azt írja, hogy a biztosítók az elmúlt években tömegével haladták meg a korábbi bónusz-malusz rendszert, miután a kármentes autósok a B10-es kategória után további kedvezményeket nem kaphattak.

Közel tíz biztosítótársaság képviselõi kaptak kötelezést a napokban arra, hogy legkésõbb január 31-éig módosítsák kgfb-díjtarifáikat, az ügyfelek kárelõzményét kizárólag a 10+4-es bónusz/malusz (B/M) rendszerû besoroláson belül értékelve. A felügyelet szerint tavaly decemberben vezetõi körlevélben tájékoztatták a piac szereplõit a kgfb-díjtarifa-hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti elvárásokról, amelyben már jelezték, hogy a PSZÁF jogszabálysértõnek minõsíti azt a díjhirdetést, amely a jogszabályban meghatározott B/M besorolási kategóriákon felül további fokozatokat állapít meg. A jogalkotó az osztályok és károk számának megjelölésével egyértelmûen meghatározta a kármentességhez kapcsolódó díjkedvezményeket, illetve a károkozók díjtöbbletét − fogalmaznak.

A biztosítók az elmúlt években tömegével haladták meg a korábbi B/M-rendszert, miután a kármentes autósok a B10-es kategória után további kedvezményeket nem kaphattak: megszülettek a B10+, majd a B10++ kategóriák − ezeket azonban a felügyelet eddig egyszer sem bírálta. Korábban a B/M-rendszer a bónusznál 5, a malusznál pedig 25 százalékos díjlépcsõket is meghatározott, ettõl a biztosítók nem térhettek el, és a gyakorlat ma is lényegében lineáris. A piaci verseny miatt ma több olyan biztosítói ajánlat is akad, amely alacsonyabb bónuszszinthez is kedvezményt csatol, hogy a kevesebb kárt okozó autósokat magához kösse − a kedvezményt ugyanakkor saját kockázatukra vállalják a cégek. Az, hogy a felügyelet a kedvezmények megszüntetésére kötelezi a piac legnagyobb részét, az autósoknak a díjak emelkedését jelentheti, ráadásul egy olyan tételrõl van szó, amit a biztosítók vállaltak.

A lépéssel egy olyan ügyfél kaphat extra kedvezményt, aki például egy autósújságot járat vagy vért ad, azt azonban, hogy éveken keresztül balesetmentesen vezet, csak a B/M-rendszeren keresztül honorálhatja a biztosító − ez pedig nem osztható további részekre, hogy például a balesetmentességi extra kedvezményt a nagyságrendileg kisebb kockázatú ügyfelekre érvényesíthessék a biztosítók.