Az egyének foglalkozása betekintést enged a biztosítók számára az ügyfelek olyan szokásaiba, mint vélhetõ vezetési szokásaik, életmódjuk, vagyis a leendõ ügyfelek lehetséges kockázataiba. A foglalkozás tehát a gépjármû-biztosítók számára valóban releváns árazási tényezõnek tekinthetõ – véli a Fitch.
Egy, az EU nemek szerinti megkülönböztetést tíltó direktívája elõtt, 2011-ben készült brit felmérés szerint a foglalkozást korábban nem igazán használták az ügyfelek nemére utaló tényezõként. Példaként említik a felmérésben, hogy a hajóskapitányok jellemzõen alacsonyabb biztostási díjakat fizettek, mint az ápolók, holott elõbbi szakma jellemzõen férfiak által uralt, miközben az ápolók jó része nõ.
Ugyanezen felmérés szerint ugyanakkor a diszkó tulajdonosok fizették a legmagasabb biztosítási díjakat, mivel ezekre az egyénekre jellemzõ leginkább, hogy késõ éjjel, vagy hajnalban vezetnek, amely idõszakban a legmagasabb a halálos balesetek aránya.
Az AA közelmúltban végzett felmérése azt mutatta, hogy a fiatal (17-22 éves) férfi vezetõk biztosítási díja közel változatlan maradt, míg a fiatal nõké 12%-kal nõtt, ahogy az a gender irányelv életbelépésétõl elvárható volt. Általában véve a férfiak biztosítási díja csökkent, míg a 30 év alatti nõké emelkedett. A biztosítási díjak általános csökkenése azonban inkább a brit gépjármû-biztosítási ágazat hosszú távú árazási trendjeivel magyarázható, mint a gender irányelvvel.
Hosszabb idõszakot áttekintve, az AA felmérése azt mutatja, hogy a 17-22 éves csoportba tartozók díja nagyjából megduplázódott 2010 januárja óta, azonban jelentõs áremelkedés érintette az összes korcsoportot ezen idõszak alatt, mivel a biztosítók nyereségességük helyreállítása érdekében többször tarifát emeltek, válaszul a meredeken emelkedõ hamis és valós testi sérülésekhez kapcsolódó kárigényekre.
A foglalkozás, mint ügyfélminõsítési tényezõ természetesen számos szempontból hiányos, ezért olyan egyéb tényezõkkel is ki kell egészíteni, mint például irányítószám, életkor és vezetõi tapasztalat. Az irányítószám például jó indikátora az autólopás, balesetek bekövetkezési valószínûségének, mivel statisztikák igazolják, hogy a balesetek nagy része a személy otthonától 8 kilométeres távolságon belül történik.
Annak valószínûsége, hogy egy ügyfél kárigénnyel lép fel, igen jól elõrejelezhetõ személyes vezetõi szokásai, kártörténete alapján. Amíg a telematika, az autókban elhelyezett feketedobozok nem terjednek el kellõképpen, addig az adott személy vezetõi szokásait legjobban a baleseti kártörténetével lehet felmérni.
2013.01.31
A brit lakás- és gépjármû-biztosítások díjalakulását követõ index, a legfrissebb AA British Insurance Premium Index arra hívja fel a figyelmet, hogy a biztosítók egyre gyakrabban használnak olyan, az ügyfelek nemétõl eltérõ tényezõket árazáskor, mint a foglalkozás, miután december 21 óta tilossá vált az EU-ban tevékenykedõ biztosítótársaságoknak nemek szerint eltérõ díjpolitikát követniük.