A Lehman Brothers, vagy az MF Global fizetésképtelenségéhez hasonló esetek felhívták a figyelmet az ügyfél-vagyonvédelmi rendszerek fontosságára – közölte az IOSCO. A befektetõk is igyekeznek jobban megérteni a lehetséges következményeit annak, ha vagyonukat bizonyos közvetítõkre bízzák.
Az IOSCO által megfogalmazott javaslatok igyekeznek megoldást találni az ügyfelek eszközeit érintõ kockázatok kezelésére, valamint arra, hogy miként kaphatják vissza vagyonukat abban az esetben, ha az azt kezelõ szervezet fizetésképtelenné válna. Az ajánlásban szereplõ kilenc alapelv útmutatást nyújt az ügyfélvagyont birtokló közvetítõk felügyeletének javítására, méghozzá a közvetítõ, valamint az ügyfélvagyont védelmezni hivatott szabályozóhatóság szerepének tisztázásán keresztül.
Az IOSCO megjegyezte, hogy számos országban már létezik irányadó szabályozás az ügyfelek eszközeinek védelme érdekében, azonban ezek között óriási eltérések vannak.
A jelentés rámutat, hogy a közvetítõk feladata ezen szabályok betartása, beleértve az ehhez szükséges belsõ rendszerek lefejlesztését. Amennyiben a közvetítõ az ügyfelek eszközeit harmadik félnél helyezi el, akkor neki kell összevetnie az ügyfélszámlákat és nyilvántartásokat a harmadik fél nyilvántartásaival.
Míg a közvetítõnek tehát az ügyfél-vagyonvédelmi rendszereknek és szabályoknak kell megfelelnie, addig a felügyeletek feladata annak ellenõrzése, hogy a közvetítõ belsõ szabályai megfelelnek-e az adott ország vonatkozó szabályaival, továbbá egy olyan rendszert kell kialakítaniuk, amely elõsegíti az ügyfelek vagyonának hatékony védelmét – olvasható a jelentésben.
Az IOSCO az értékpapír-piaci felügyeletek vezetõ nemzetközi szervezete, tagjai a világ értékpapír piacának több mint 95%-át szabályozzák, 115 országban. A jelentéshez kapcsolódó konzultációs idõszak várhatóan 2013. március 25-ig tart.