A balti államok, valamint Görögország és Portugália voltak a legjobban teljesítő országok az EU-ban az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ma közzétett jelentése szerint, amely a közúti halálesetek csökkentése terén 2010 óta elért javulást elemzi.
A szervezet közúti közlekedésbiztonsági indexe (PIN) szerint Észtországban az egymillió emberre jutó közúti halálesetek száma ma Hollandiáéval közel azonos, ami igazán figyelemreméltó eredmény és tükrözi a közúti biztonsága javítása érdekében tett, több éven át tartó jelentős beruházások és stratégiai vezetés eredményeit.
Az elemzésből az is kiderül, hogy közúti közlekedésbiztonság két vezető állama, Hollandia és az Egyesült Királyság bár viszonylag biztonságosak maradtak, 2019-ben mégis több haláleset történt az útjaikon, mint 2010-ben.
Franciaország, Svédország és Németország szintén nem tudott kielégítő javulást felmutatni a halálesetek számában, amely mindössze csekély mértékben csökkent az elmúlt 9 évben. Bulgária és Románia továbbra is az EU legrosszabbul teljesítő országai a közúti mortalitás tekintetében, ahol átlag alatti szinten csökkent az utóbbi években a halálesetek száma.
Hazánkban a 2010-es 740 főhöz képest, 2019-ben 602 ember vesztette életét közúti balesetben, ami 18,7%-os csökkenést jelent, így elmarad az EU 27 tagállamának 23,7%-os átlagától.
Messze még a kitűzött cél
Az EU tagállamai korábban azt a célt tűzték ki, hogy a közúti halálesetek számát felére csökkentsék a 2020-ig tartó évtizedben. Mivel már csak 2020 adatai hiányoznak, látszik, hogy a célt szinte biztosan nem sikerül elérni, hiába történt számottevő csökkenés néhány országban a járvány miatti lezárások időszakában.
„Az EU tagállamoknak fokozniuk kell erőfeszítéseiket, hogy a 2030-ra kitűzött új célokat elérjék. A koronavírus járványra adott válaszlépések azonban bizakodásra adnak okot. A gyaloglásra és kerékpározásra történő átállás a városi területeken, az infrastruktúra átalakítása és az alacsonyabb sebességhatárok együttesen óriási hatással lehetnek a közúti halálesetek és sérülések számára. De ha visszatérünk a válság előtti szokásainkhoz, akkor az eredmények akár még rosszabbak is lehetnek.” – véli Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ügyvezető igazgatója.
A közúti biztonság a következő évtizedekben várhatóan javulni fog, köszönhetően néhány tavaly elfogadott jármű- és infrastruktúra-biztonsági minimumszabályokról szóló új jogszabálynak. Sok múlik azonban még a részletszabályok kidolgozásán, ami most zajlik. Az ETSC leginkább attól tart, hogy számos tervezetet elkaszál majd az autóipar, így az új autókra vonatkozó automatikus sebességkorlát (ISA) technológiát is, amely a GPS jelével, illetve az autóba szerelt kamera segítségével állapítaná meg, hogy az adott úton mennyi a sebességhatár, és azt kötelezően betartatná a sofőrrel.