Az emberek 27 százalékával már előfordult, hogy akaratlanul bekapcsolva felejtett egy elektronikus eszközt, mikor elment otthonról, de lényegesen többen vannak azok, akik félnek attól, hogy ez előfordul velük. Sokan aggódnak a nyitva felejtett ajtók és ablakok miatt is, és hogy emiatt betörések és vihar- vagy tűzkárok áldozataivá válnak. Idén az otthon elhagyását kísérő stresszhelyzetekre, azaz a FOLO-jelenségre (Fear of Leaving On) reagál az Aegon Biztosító kármegelőzési kampánya. A Nagy Alexandra színésznő főszereplésével, és az ORFK Országos Bűnmegelőzési Tanáccsal való együttműködésben készült edukációs filmekkel az Aegon támogatni kívánja az otthonok biztonságát és ügyfelei nyugalmát.
Szinte mindenkivel előfordult már, hogy otthonról való távozás után nem emlékezett pontosan, kikapcsolta-e a sütőt, a TV-t, bezárta-e az ablakot, vagy a teraszajtót. Ez a szituáció jelentős stresszel járhat, főként ha az ember nem tud visszafordulni, hogy megnézze, minden rendben van-e. A FOLO (Fear of Leaving On), jelenség és vizsgálata idén az Aegon biztosító kármegelőzési kampányának központi témája lett.
A FOLO-félelmek közül Magyarországon a legerősebb a betöréssel kapcsolatos: az emberek fele tart attól, hogy nyitva hagyja a bejárati ajtót vagy az ablakot távozáskor, és ezzel potenciálisan megágyaz egy betörésnek. A jelenséget erősíti, hogy a home office miatt megkopik az otthon elhagyásának a rutinja, ráadásul az otthoni munkával együtt jár, hogy nem zárjuk az otthonainkat, a munka miatt pedig gyengül a figyelem. Az ünnepek közeledtével tovább erősödnek ezek a kockázatok.
A második legerősebb félelem a vihar- és tűzkárokhoz köthető, ide vezethetnek a nyitott ablakok, illetve a bekapcsolva hagyott sütő és vasaló. Az emberek 27 százaléka vállalja nyíltan, hogy előfordult már vele, hogy bekapcsolva felejtette valamelyik elektronikus eszközét otthona elhagyásakor – mindez az Opinio által készített reprezentatív kutatásból derült ki, ami az Aegon megbízásából készült 2021. októberében. A biztosító Magyarországon először vizsgálta a FOLO-jelenséget.
Annak ellenére, hogy a tűzesetek és a viharkárok elkerülése különösen fontos a válaszadók számára, és igyekeznek a nyílászárók megfelelő zárásával, illetve az elektromos hálózat karbantartásával csökkenteni a veszélyeket, a mindössze 71 százalékuk rendelkezik lakásbiztosítással - derült ki a kutatás adataiból. Minden negyedik embernek már van saját tapasztalata az otthoni káreseménnyel kapcsolatban, a megkérdezettek 33 százalékának közvetett tapasztalatai vannak, míg 42 százalékának még nincs tapasztalata ezzel kapcsolatban.
A nyitva hagyott ajtó és ablak kiemelkedő, mint az aggódás forrása a megkérdezettek 51, illetve 39 százaléka említette. De a bekapcsolva hagyott sütő, a megkérdezettek 30, a bedugva felejtett vasaló 22 százalékát foglalkoztatja.
“Sokszor mindössze egy kis odafigyelés is elég lehet a káresemények elkerüléséhez. Vezető lakásbiztosítóként az Aegon fontos ügynek tartja, hogy biztonságosabbá és stresszmentesebbé tegye a mindennapokat. Ezért indítottunk edukációs kampányt az ilyen stresszhelyzetek csökkentése érdekében, Nagy Alexandra főszereplésével, a legtipikusabb szituációkat feldolgozva. A technológia is segíthet: rengeteg, a FOLO-jelenséghez köthető stressz csökkenthető az olyan technológiai újítások révén, mint az elektronikai eszközök áramtalanítása wi-firől vezérelhető okos konnektorral, vagy a távolról zárható elektromos ajtózárak és beengedő rendszerek felszerelése” – mondta a kutatás adatai kapcsán Szombat Tamás, az Aegon Biztosító vezérigazgató-helyettese.
‘Az otthonod biztonsága sokszor csak egy kis figyelmen múlik! KÁR a para! – Tégy tudatosan a biztonságodért!’ – ez lett az edukációs filmek fő üzenete. A kampány céljaihoz csatlakozott az ORFK Országos Bűnmegelőzési Tanácsa is.
“A Rendőrség számára elsődleges prioritás az állampolgárok biztonsága és biztonságérzete, ezért fontos minden olyan kezdeményezés, amelynek révén megelőzhetők a bűncselekmények. Az áldozattá válás megelőzéséhez az első hatékony lépés, ha nem könnyítjük meg az elkövetők dolgát, ezért nagyon fontosnak tartjuk az erre irányuló edukációt” – mondta el Oláh-Paulon László – rendőr alezredes, az ORFK Bűnmegelőzési Osztályának vezetője
A humoros edukációs kisfilmek, amelyek a FOLO jelenség tipikus élethelyzeteit mutatják be, Nagy Alexandra színésznő, műsorvezető főszereplésével készültek, aki maga is átélt már hasonló helyzeteket.
“A filmben szereplő szituációk mindenki számára ismert helyzetek lehetnek, olykor velem is megtörténnek, így tökéletesen átélhettem a főszereplő feszültségét! Szinte nem tudok úgy elmenni otthonról, hogy ne törne rám a gondolat, hogy bezártam-e az ajtót, kihúztam-e a vasalót a konnektorból. A forgatás rendkívül gördülékenyen ment, hiszen szuper volt a csapat és jól körülhatárolható az edukatív üzenete a filmeknek. Örülök, hogy része lehetek ennek a fontos kezdeményezésnek.” – mondta Nagy Alexandra.
A kutatással kapcsolatos infografikák ezen a linken érhetőek el, míg az edukációs kisfilmek ezen a lejátszási listán tekinthetők meg.