Túl sok a panasz az autóbérlõ cégekre: fellépett az EU
2015.07.14
A Bizottság az európai fogyasztóvédelmi hatóságokkal karöltve dolgozik azon, hogy jobban érvényesüljenek a fogyasztóvédelmi jogok az autókölcsönzés ágazatában.

Öt nagy autókölcsönzõ társaság állapodott meg arról, hogy jelentõs mértékben felülvizsgálja a fogyasztókkal szemben tanúsított gyakorlatát – mindez az Európai Bizottság és a nemzeti jogérvényesítési hatóságok közös intézkedéseinek köszönhetõ. A jövõben világosabbak lesznek a biztosítási politikák és üzemanyag-feltöltéssel kapcsolatos választási lehetõségek, a károk kezelése méltányosabbá válik és átláthatóbb árak elõnyeit élvezhetik az európai polgárok. Az elmúlt két évben jelentõsen növekedett az Európai Fogyasztói Központokhoz autókölcsönzéssel kapcsolatban beérkezett panaszok száma.

Vìra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlõségért felelõs uniós biztos üdvözölte a mai megállapodást: „Manapság nagyon egyszerû az interneten lefoglalni egy bérautót, felvenni azt egy országban és leadni egy másikban. Ám az autóbérlési feltételek néha sajnos túl tágan értelmezhetõk vagy nem eléggé világosak. A fogyasztókra így gyakran pótlólagos, nem tervezett költségek hárulnak. Most öt nagy autókölcsönzõ társaság vállalta, hogy javítja tájékoztatási politikáját és méltányosabb feltételeket szab a fogyasztók számára."

Az érintett cégek vállalták, hogy jelenlegi autókölcsönzési gyakorlatukat jobban hozzáigazítják a fogyasztóvédelmi jogszabályokhoz, amelyeket a fogyasztói jogokról, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról és a tisztességtelen feltételekrõl szóló uniós szabályok rögzítenek.

A vállalt pozitív változások közül a legfontosabbak:

Nagyobb átláthatóság az online foglalások során

  • Világosabb tájékoztatás az összes kötelezõ díjról és az opcionális extrákról;
  • Világosabb tájékoztatás a legfontosabb bérlési feltételekrõl és követelményekrõl, ideértve a fogyasztó kártyájára terhelt letétet (kauciót) is;

Jobb tájékoztatás a foglalás során a választható felelõsségátruházási és biztosítási termékekrõl, ideértve ezek árát, a kivételeket és az alkalmazandó önrészt

  • Jobb és átláthatóbb szabályok az üzemanyag-használatra vonatkozóan
  • Világosabb és méltányosabb jármûellenõrzési eljárások
  • A fogyasztókra terhelt további díjakkal kapcsolatos gyakorlat javítása: a fogyasztónak érdemi lehetõsége lesz megkérdõjelezni bármely káreseményt, mielõtt fizetnie kell.

Például: Egy fogyasztó bérelt egy autót és fizetett 600 EUR kauciót. A bérlés során valaki meghúzta az autót, csupán csekély kárt okozva (a becsült kár 100 EUR-nál kisebb). Amikor a fogyasztó visszavitte az autót, a kaució teljes összegét felszámították, és a kölcsönzõ cég munkatársa ezt azzal magyarázta, hogy ez szerepel a szerzõdéses feltételekben. Az autókölcsönzõ társaságok vállalták, hogy nem terhelnek aránytalan költségeket a fogyasztókra.

A javaslatokat a kölcsönzõ társaságok fokozatosan hajtják végre, és a legtöbbjük elvileg 2015 végéig megvalósul. A fogyasztóvédelmi hatóságok szerint néhány nyitott kérdést még figyelemmel kell kísérni, különös tekintettel a fogyasztók felelõsségére az autókban mások által okozott károkért;  az üzletkötõk és közvetítõk tevékenységére; a másik tagállamokban végrehajtott autófoglalásokkal kapcsolatos szerzõdéses feltételek nyelvére, illetve arra, hogy az autóbérleti csomagokban kínált biztosítások mire terjednek ki, és lehetõség legyen a piacon elérhetõ alternatív biztosítást keresni.

Túl sok volt a fogyasztói panasz

Az intézkedések szükségességére vonatkozó döntés azt követõen született, hogy a másik országban lefoglalt autóbérlésekkel kapcsolatos fogyasztói panaszok jelentõsen emelkedtek – a 2012. évi mintegy 1050 esetrõl 2014-ben több mint 1750 esetre – az Európai Fogyasztói Központok jelentése szerint. Párbeszédet alakítottak ki egyrészrõl az egyesült királyságbeli Competition and Markets Authority (verseny- és piachatóság) vezette nemzeti fogyasztóvédelmi együttmûködési hatóságok, másrészt a következõ, az EU-ban mûködõ öt legnagyobb autókölcsönzõ vállalkozás között: az Avis-Budget, az Enterprise, a Europcar, a Hertz és a Sixt. A Leaseurope nevû uniós kereskedelmi szövetség segítette elõ az egyeztetések megvalósítását az iparág részérõl, amely azt is vállalta, hogy továbbfejleszti az autóbérlési üzletágra vonatkozó gyakorlati iránymutatásait.

Az autóbérlési üzletágban a fogyasztók tájékoztatásának javítása és bizalmának növelése évente 3–4 %-os növekedést eredményezhetne az autóbérlés ágazatában a következõ két évben Európában. 2013-ban több mint 21 millió egyedi autókölcsönzési szerzõdést kötöttek az EU-ban. A Leaseurope elnevezésû kereskedelmi szövetség szerint e bérlések több mint 65%-a a párbeszédben részt vevõ öt társasághoz köthetõ.