Itt a téli gumi szezon: mit vegyünk, és mit ne?
2015.10.28
Éjjelente már nem ritka a gumigyártók által téligumi-felszereléshez ajánlott 7 Celsius foknál hûvösebb idõ, nappal ugyanakkor annak kétszerese is adódhat. A téli gumik azonban a legfeljebb 10-15 Celsius fokos hõmérsékletet is bírják még, tehát nem árt lassan lecserélni az abroncsokat! Aki idén venne új szettet, annak megmutatjuk a német autóklub teszteredményeit.

Megkezdõdött a téli gumi szezon, legalábbis a gumis mûhelyekben - mondta a Vredestein szakértõje az Inforádiónak. Mikolai Béla szerint a téli gumi nem csupán a havas utak miatt kell, száraz hideg idõben is szükség van rá. A négy évszakos gumi is hasznos, de nem mindegy, milyen utakon használjuk ezzel az autót.

A gumiabroncs megválasztásakor az elsõ és legfontosabb szempontnak az autó értékének kell lennie. Ma egy középkategóriás autóra - ami 3-5 millió forint értékû - ha vigyázni akar rá az ember, nem kellene sajnálni a megfelelõ kategóriájú gumiabroncs megvásárlását. A szakértõ szerint használt gumiabroncsot - fõleg téliben - semmiképpen nem érdemes venni.

Négyévszakos abroncsot azoknak ajánlja, akik nagyrészt városban autóznak, a tisztított utakon, nem tervezik, hogy hegyvidéken autóznak, és éves futás tekintetében maximum 15 ezer kilométert utaznak autóval. Egy négy évszakos abroncs nem tudja ugyanazokat a tulajdonságokat nyújtani, mint egy téli abroncs: vidéken, mély hóban való közlekedésre nem olyan alkalmasak.

A gyártók szerint egy téli abroncs mintázatmélysége - ami még mûködõképessé teszi az abroncsot - 3,5-4 milliméter körüli. Ezt egy száz forintos érmével is könnyen le lehet ellenõrizni: ha az érme fényes széle eltûnik a barázdában, akkor az abroncs még megfelelõ, de ha már kilátszik, akkor érdemes lecserélni.

Ezeket a téli gumikat vegyük!

Az ADAC idén is kiválasztotta a legjobb téli gumikat, amihez két méretben végezte el a teszteket, szokásos módon több szempontot - a száraz, nedves, havas, jeges úton mért jellemzõket, valamint a zajkomfortot, az üzemanyag-fogyasztást és a kopásjellemzõket - is figyelembe véve.

A 165/70 R 14T tipikus használt-kisautós abroncsméret, amit gyárilag már nem igazán találunk meg szinte semelyik új modellen, azonban az utakon még rengeteg ilyen méretû autó fut. Ebben a kategóriában 16 gumi teljesítményét mérte le az ADAC:


"Nagyon jó" minõsítést egy abroncs sem kapott, de "jó"-nak bizonyult az ADAC értékelési rendszerében a Goodyear Ultra Grip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop WinterResponse 2. Ár-érték arányban a Goodyear tûnik a legjobb vételnek. A kínai abroncsok és a szerb Mentor viszont nagyon nem ajánlott a teszt szerint.

Az alsó-középkategória, illetve a középkategória legnépszerûbb méretének számító 205/55 R16 abroncsok közül 19-et tesztelt az ADAC, az alábbi eredményekkel:


A Continental WinterContact TS 850 és a Yokohama Winter Drive V905 kapott "jó" minõsítést, az Avon abroncsa lett az egyetlen nem ajánlott gumi, ami ráadásul nem is a legolcsóbb a teszten, igaz, gumiabroncsoknál is elmondható, hogy nem elsõsorban az ár alapján kell dönteni.