MNB: alapvetõen jogszabályszerûen tevékenykedik az NN
2015.12.07
Az MNB 18 millió forintos felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az NN Biztosító Zrt.-re az életbiztosítási szerzõdések kezelése során tapasztalt nem megfelelõ eljárások és a szerzõdések hiányos tartalmi elemei, illetve az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogsértések miatt. Az MNB által végzett ellenõrzés megállapításai szerint ugyanakkor a biztosító alapvetõen jogszabályszerûen tevékenykedik.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – vizsgálati programjába illeszkedõ – átfogó vizsgálatot végzett az NN Biztosító Zrt.-nél (NN Biztosító), a társaság tevékenységét 2012. március 1-jétõl az ellenõrzés lezárásáig áttekintve. Mint az MNB megállapította, a biztosító alapvetõen jogszabályszerûen mûködik.

A jegybanki vizsgálat szerint ugyanakkor az NN Biztosító egyes életbiztosításoknál az adminisztrációs díj levonása, illetve a konstrukciókhoz kötõdõ tartalékolást illetõen nem minden esetben a szerzõdési feltételekkel, s a tartalékolási szabályokkal összhangban járt el. Az MNB hiányosságokat állapított meg az NN Biztosító leltározásával, valamint egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán is.

Az MNB vizsgálata nagyszámú – esetenként kisebb jelentõségû – problémákat tárt fel az NN Biztosító egyes életbiztosítási termékei kapcsán a biztosítási szerzõdéseknek a jogszabályok által elõírt tartalmi elemeivel kapcsolatban. A biztosító több esetben jelentõs késedelemmel teljesítette a pénzmosás és terrorizmus megakadályozására hivatott adatszolgáltatási kötelezettségét is.

Az NN Biztosító több esetben szegte meg az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi elõírásokat is. Életbiztosításai esetében a biztosító számos szerzõdésénél nem volt képes megadni ügyfeleinek a szerzõdésük létrejöttéhez vagy megszûnéséhez kapcsolódó, illetve a rendszeresen, évente teljesítendõ, jogszabályban elõírt tájékoztatásokat, illetve azokat nem a megfelelõ idõszakra vonatkozóan vagy éppen késedelmesen teljesítette. Elõfordult, hogy a biztosító megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott az ügyfeleknek az életbiztosításokhoz kapcsolódó visszavásárlási jogokról is.

A feltárt jogsértések miatt az MNB 18 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az NN Biztosítóra, és kötelezte arra, hogy mindenkor a jogszabályoknak megfelelõen mûködjön. A jegybank határozatában 2016. március 31-ig adott határidõt a biztosítónak arra, hogy írásban adjon tájékoztatást a jogsértések megszüntetésére vonatkozóan megtett intézkedéseirõl.