Bírság a K&H Biztosítónak
2016.06.21
Az MNB 20 millió forint felügyeleti és 30 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a K&H Biztosító Zrt.-re a társaság mûködését érintõ nem megfelelõ eljárások, a biztosítási szerzõdések hiányos tartalmi elemei, illetve az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogsértések miatt. A bírságösszeget nem rendkívüli súlyú jogszabálysértések, hanem a feltárt hiányosságok számossága és a biztosító piaci súlya alapozta meg.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – vizsgálati programjába illeszkedõ – átfogó vizsgálatot végzett a K&H Biztosító Zrt.-nél (K&H Biztosító), a társaság tevékenységét 2012. október 25-tõl az ellenõrzés lezárásáig áttekintve. A hatósági ellenõrzés során feltárt számos hiányosság ellenére a biztosító alapvetõen jogszabályszerûen mûködik.

A jegybanki vizsgálat ugyanakkor problémát talált a K&H Biztosító vállalatirányítási, ügymenet kiszervezési és leltározási gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán is. A biztosító a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) szerzõdéseit érintõ nyilvántartási, adatszolgáltatási- és feldolgozási, valamint ellenõrzési rendszereit illetõen sem felelt meg minden tekintetben a jogszabályi elõírásoknak. A vizsgálat nagyszámú – esetenként kisebb jelentõségû – hiányosságot tárt fel a K&H Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási szerzõdéseinek jogszabály által elõírt tartalmi elemeivel kapcsolatban is.

A társaság több esetben megszegte az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi elõírásokat is. Számos esetben az életbiztosítási szerzõdések megszûnéséhez kapcsolódó, valamint a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendõ tájékoztatásokat késedelmesen adta meg ügyfeleinek, illetve azokat nem a megfelelõ idõszakra vonatkozóan teljesítette. A kgfb-szerzõdések esetében jelentõs arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidõn túl tájékoztatási kötelezettségét például a biztosítási évforduló, a várható díjtételek összege, a díjhátralékos ügyfelek felszólítása, a szerzõdés díjnemfizetéssel történõ megszûnése, valamint a kártérítési igények intézése kapcsán. Elõfordult, hogy a biztosító megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott az ügyfeleknek a fedezetlenségi díjfizetésre vonatkozó kötelezettségeikrõl is.

A számosságában jelentõs – de nem rendkívüli súlyú – jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 50 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a K&H Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelõ mûködésre.

A törvényi elõírás szerint 100 ezer forinttól 2 milliárd forintig terjedõ bírságkereten belül a jegybank különösen a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatokra, a jogsértések számosságára, illetve rendszerszintû jellegére tekintettel állapította meg a bírság összegét. A jegybank határozatában 2016. szeptember 30-ig adott határidõt a biztosítónak arra, hogy írásban tájékoztasson a jogsértések megszüntetésére vonatkozó intézkedéseirõl.