Felbukkant egy új vállalatfajta, amely rugalmasabb, mint versenytársai, és ennek eredményeként jobban fel van készülve olyan új és innovatív szolgáltatások nyújtására, amelyek szorosan kapcsolódnak az ügyfeleik igényeihez. Mindez már a digitális átalakulási folyamatok kezdetét jelzi. Annak érdekében, hogy felvegyék az új verseny ritmusát, a hagyományos szervezetek egyre magabiztosabban használják a modern technológiákat, hogy innovatív termékeket, folyamatokat vagy komplex üzleti modelleket, tehát új digitális stratégiákat hozzanak létre.
Az Oracle és az IDC elkészítette a témában az elsõ felmérést a piacon, hogy megvizsgálják, mennyire elterjedt ez az üzleti modell a közép-kelet-európai cégek körében. Ennek érdekében 251 különbözõ iparágakban mûködõ szervezet vezetõit kérdezték meg a régióban.
A felmérés eredményei kimutatták, hogy számos közép-kelet-európai vállalat még nem tekint a digitális átalakulásra prioritásként. A válaszadók 32 százaléka egyelõre nem tervez jelentõs lépést ezen a területen. A digitális átalakuláshoz dedikáltan kapcsolódó folyamatok jelenleg a vizsgált vállalatok kevesebb, mint 35 százalékában zajlanak, és további 34 százalék fogja elkezdeni a közeljövõben.
„A régió vállalati fontosnak tartják a digitális átállás kínálta versenyelõnyöket, azonban Kelet-európában még nem alakult ki az az átfogó szemlélet, amely a nyugat-európai vállalatokat jellemzi. Közép-Kelet-Európában egyelõre a részleges átállás a jellemzõ, és a belsõ mûködés fejlesztése helyett általában elsõbbséget élveznek az ügyfelek számára elérhetõ szolgáltatások, azonban a digitalizáció kedvezõi hatásait megtapasztalva egyre több olyan projekt indul, amelynek célja a teljes átállás” – mondta Blahut Boglárka, az Oracle regionális digitális stratégiai igazgatója
A modern technológiákat külön-külön, egyenként vagy egy digitális átalakulási „ernyõ” projekt keretei között implementálják. A digitális átalakulási folyamatokban zömmel a felhõben elérhetõ megoldásokat, a mobilt, a Big Data-t és a közösségi médiát használják mint technológiát. A felmérés megkülönböztette azokat a vállalatokat, ahol már használják a digitális átalakulási folyamat technológiáit, és azokat, ahol tervezik bevezetni õket. Ezek alapján kimutatták, hogy mindkét kategóriában a felhõ „pay-as-you-go” funkcióját értékelték a leginkább, míg a mobil technológia kapcsán az általa nyert versenyelõnyt, a Big Data megoldásoknál pedig a javuló ügyfélkapcsolatot emelték ki. A közép-kelet-európai régió még le van maradva Nyugat-Európa mögött ezeknek a vállalaton belüli használatát tekintve, de egyre több szervezet tervezi a bevezetésüket, vagy mérlegeli ennek a lehetõségét.
A kutatás által feltárt trendek Magyarországra is jellemzõek: a felmérésben részt vevõ Magyar Telekom felismerte, hogy versenyképessége megõrzéséért folyamatosan javítania kell az ügyfélszolgálat hatékonyságát. A cég rájött, hogy pusztán az új IT megoldások implementálásával nem fogják elérni ezt a célt, és egész üzleti folyamatokat kell átalakítaniuk. A vállalat kialakított egy stratégiát, amelynek során 3 területre összpontosítanak a technológiai beruházások során: a webes platformokra, az alkalmazásokra és a belsõ felhasználói élmények javítására, amelyek a digitális megoldások szélesebb körû felhasználását teszik lehetõvé a cég ügyfelei számára.
Az Oracle és az IDC felmérése szerint:
• a válaszadók 34 százaléka használ felhõbõl elérhetõ technológiát
• 39 százalék tervez felhõ alapú informatikai megoldás bevezetését vagy veszi fontolóra a lehetõségét
• 41 százalék használ mobil technológiát
• 25 százalék használ Big Data megoldásokat
A tanulmány további megállapításai:
• a válaszadók 72 százaléka a felhasználói élmény javítását jelölte meg üzleti prioritásként az elkövetkezõ 12 hónapra
• 41 százalék szerint a vállalati IT támogatói funkcióval bír, ami az üzleti hatékonyságot növeli
• az üzleti válaszadók 40 százaléka úgy vélte, az IT építi a vállalat versenyképességét és lehetõvé teszi, hogy bevételt generáljon
• mindössze 18 százalék látta az IT-t egy szükséges kiadásnak
Fontos megjegyezni, hogy az Oracle és az IDC közös felmérésének eredményei szerint a digitális átalakulás folyamata jelentõs üzleti elõnyöket hoz a vállalatok számára. A kutatás azt is kimutatta, hogy közvetlen összefüggés van a digitális átalakulási stratégia bevezetése és a bevételek növekedése között.
2017.02.06
A digitális átalakulás ma az IT iparág egyik legnépszerûbb hívószava. A jelenség nem csupán technológiai váltás, hanem az üzleti modell átalakítását is magában foglalja. Az Oracle és az IDC közös felmérése szerint 2017 végére a digitális átalakuláson lesz a hangsúly a világ vezetõ vállalatainak több mint kétharmadánál.