A közép-kelet-európai régió vállalatai a digitális átalakulás útjára lépnek
2017.02.06
A digitális átalakulás ma az IT iparág egyik legnépszerûbb hívószava. A jelenség nem csupán technológiai váltás, hanem az üzleti modell átalakítását is magában foglalja. Az Oracle és az IDC közös felmérése szerint 2017 végére a digitális átalakuláson lesz a hangsúly a világ vezetõ vállalatainak több mint kétharmadánál.

Felbukkant egy új vállalatfajta, amely rugalmasabb, mint versenytársai, és ennek eredményeként jobban fel van készülve olyan új és innovatív szolgáltatások nyújtására, amelyek szorosan kapcsolódnak az ügyfeleik igényeihez. Mindez már a digitális átalakulási folyamatok kezdetét jelzi. Annak érdekében, hogy felvegyék az új verseny ritmusát, a hagyományos szervezetek egyre magabiztosabban használják a modern technológiákat, hogy innovatív termékeket, folyamatokat vagy komplex üzleti modelleket, tehát új digitális stratégiákat hozzanak létre.

Az Oracle és az IDC elkészítette a témában az elsõ felmérést a piacon, hogy megvizsgálják, mennyire elterjedt ez az üzleti modell a közép-kelet-európai cégek körében. Ennek érdekében 251 különbözõ iparágakban mûködõ szervezet vezetõit kérdezték meg a régióban.

A felmérés eredményei kimutatták, hogy számos közép-kelet-európai vállalat még nem tekint a digitális átalakulásra prioritásként. A válaszadók 32 százaléka egyelõre nem tervez jelentõs lépést ezen a területen. A digitális átalakuláshoz dedikáltan kapcsolódó folyamatok jelenleg a vizsgált vállalatok kevesebb, mint 35 százalékában zajlanak, és további 34 százalék fogja elkezdeni a közeljövõben.

„A régió vállalati fontosnak tartják a digitális átállás kínálta versenyelõnyöket, azonban Kelet-európában még nem alakult ki az az átfogó szemlélet, amely a nyugat-európai vállalatokat jellemzi. Közép-Kelet-Európában egyelõre a részleges átállás a jellemzõ, és a belsõ mûködés fejlesztése helyett általában elsõbbséget élveznek az ügyfelek számára elérhetõ szolgáltatások, azonban a digitalizáció kedvezõi hatásait megtapasztalva egyre több olyan projekt indul, amelynek célja a teljes átállás” – mondta Blahut Boglárka, az Oracle regionális digitális stratégiai igazgatója

A modern technológiákat külön-külön, egyenként vagy egy digitális átalakulási „ernyõ” projekt keretei között implementálják. A digitális átalakulási folyamatokban zömmel a felhõben elérhetõ megoldásokat, a mobilt, a Big Data-t és a közösségi médiát használják mint technológiát. A felmérés megkülönböztette azokat a vállalatokat, ahol már használják a digitális átalakulási folyamat technológiáit, és azokat, ahol tervezik bevezetni õket. Ezek alapján kimutatták, hogy mindkét kategóriában a felhõ „pay-as-you-go” funkcióját értékelték a leginkább, míg a mobil technológia kapcsán az általa nyert versenyelõnyt, a Big Data megoldásoknál pedig a javuló ügyfélkapcsolatot emelték ki. A közép-kelet-európai régió még le van maradva Nyugat-Európa mögött ezeknek a vállalaton belüli használatát tekintve, de egyre több szervezet tervezi a bevezetésüket, vagy mérlegeli ennek a lehetõségét.

A kutatás által feltárt trendek Magyarországra is jellemzõek: a felmérésben részt vevõ Magyar Telekom felismerte, hogy versenyképessége megõrzéséért folyamatosan javítania kell az ügyfélszolgálat hatékonyságát. A cég rájött, hogy pusztán az új IT megoldások implementálásával nem fogják elérni ezt a célt, és egész üzleti folyamatokat kell átalakítaniuk. A vállalat kialakított egy stratégiát, amelynek során 3 területre összpontosítanak a technológiai beruházások során: a webes platformokra, az alkalmazásokra és a belsõ felhasználói élmények javítására, amelyek a digitális megoldások szélesebb körû felhasználását teszik lehetõvé a cég ügyfelei számára.

Az Oracle és az IDC felmérése szerint:
• a válaszadók 34 százaléka használ felhõbõl elérhetõ technológiát
• 39 százalék tervez felhõ alapú informatikai megoldás bevezetését vagy veszi fontolóra a lehetõségét
• 41 százalék használ mobil technológiát
• 25 százalék használ Big Data megoldásokat

A tanulmány további megállapításai:
• a válaszadók 72 százaléka a felhasználói élmény javítását jelölte meg üzleti prioritásként az elkövetkezõ 12 hónapra
• 41 százalék szerint a vállalati IT támogatói funkcióval bír, ami az üzleti hatékonyságot növeli
• az üzleti válaszadók 40 százaléka úgy vélte, az IT építi a vállalat versenyképességét és lehetõvé teszi, hogy bevételt generáljon
• mindössze 18 százalék látta az IT-t egy szükséges kiadásnak

Fontos megjegyezni, hogy az Oracle és az IDC közös felmérésének eredményei szerint a digitális átalakulás folyamata jelentõs üzleti elõnyöket hoz a vállalatok számára. A kutatás azt is kimutatta, hogy közvetlen összefüggés van a digitális átalakulási stratégia bevezetése és a bevételek növekedése között.