Biztosítók: a kátyúbiztosítás és a kár körültekintõ dokumentációja növelheti a kártérítés esélyét
2017.02.24
Az úthibák okozta autós károknak a tapasztalatok szerint csupán a felét bírálják el pozitívan, a kártérítés esélyét azonban jelentõsen növelheti a kár körültekintõ dokumentációja és a kátyúbiztosítás - mondta a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) Gépjármûszekciójának vezetõje az MTI-nek.

Cselovszki Zsolt kifejtette: országosan több tízezerre tehetõ az autók épségét veszélyeztetõ kátyúk száma. Az elmúlt hetekben volt olyan idõszak, amikor csak Budapesten naponta négy-ötszáz új úthibát regisztráltak a karbantartók. 

Rámutatott: a kátyúkárokért az adott útszakasz fenntartója felel. A települések közti útvonalak az autópályákkal együtt a Magyar Közút Zrt. kezelésében állnak, míg a lakott területen belüli útszakaszok az illetékes önkormányzat hatáskörébe tartoznak. Budapest fõ- és tömegközlekedési útvonalaiért a BKK Közút Zrt. a felelõs, míg a többi utat a kerületi önkormányzatok kezelik. 

A kárigények elutasításának legfõbb oka, hogy az autós a kár megfelelõ rögzítése nélkül hagyta el a helyszínt, vagy az, ha a megengedettnél bizonyíthatóan gyorsabban haladt, illetve, ha az adott útszakasz problémáit figyelmeztetõ tábla jelezte - magyarázta az FBAMSZ szakembere.
Cselovszki Zsolt rámutatott: a télen keletkezõ kátyúk kijavítása a tapasztalatok szerint májusig is elhúzódik, ezért még most is érdemes kátyúkár-biztosítást kötni. Ennek elõnye, hogy a közút kezelõje helyett a saját biztosító felé kell jelezni a kárt, és így magasabb a pozitív elbírálás aránya is. Egy kátyúkár-biztosítás éves díja néhány ezer forint, jellemzõen kötelezõ vagy casco-biztosítások mellé kötik, de önállóan is elérhetõ egyes biztosítóknál - tette hozzá.

Máhig Attila, a Groupama Biztosító szolgáltatási ügyvezetõ igazgatója elmondta: a téli hónapok után a tavaszi olvadáskor komoly károk keletkezhetnek az útburkolatban, és ezek az úthibák jelentõs károkat is okozhatnak a gépjármûben. 

Jelezte: a Groupama Biztosító tapasztalatai szerint az éves szinten jelentkezõ, mintegy ezer kátyúkár bejelentést zömében februárban, márciusban és áprilisban juttatják el a társasághoz. Idén a Groupamához még csupán 170 kátyúkár bejelentés érkezett, a biztosítótársaság azonban az idei kemény fagyok után a korábbinál magasabb számú bejelentésre számít.

A Generalinál az MTI-nek elmondták: 2016 során közel száz kátyúval kapcsolatos bejelentést regisztráltak, melyekre 3 millió forintos nagyságrendben fizettek kártérítést. A legtöbb esetet Budapestrõl jelentették, a kátyúk okozta károkat elsõsorban áprilisban és novemberben szenvedik el a Generali ügyfelei.

Rámutattak: ha kátyúba futott a gépjármû, és megsérült az autó, a kátyúkárt "fõszabály" szerint az adott út tulajdonosának kell bejelenteni, lehetõleg minél hamarabb, ha nincs cascónk vagy kátyúkár kiegészítõ biztosítás a kötelezõ biztosítás mellé. Fontos kiemelni, hogy biztosítás hiányában a károk kifizetésének jogalapjára vonatkozó döntés az út tulajdonosának a hatásköre, nem a biztosítóé. 

Ha a károsultnak van biztosítása, a kárrendezés hatékonyságát nagyban növeli, ha pontosan dokumentálja a történteket. Érdemes például mobiltelefonnal fotókat készíteni a helyszínrõl és a gépjármû sérülésérõl. Mindez egy esetleges jogvita kapcsán is nagymértékben megkönnyítheti a gépjármûvezetõ dolgát - mondták el a Generalinál.

Vereczki András, az Uniqa lakossági biztosítások és kárrendezési vezetõje elmondta: a tavalyi enyhe téli idõszakban néhány száz ilyen jellegû bejelentés érkezett a biztosítóhoz, az idei kemény tél után azonban várhatóan ennél nagyobb számban jelentik majd be a kátyúkárokat. 

Közölte: a casco biztosítás szerzõdõjének közvetlenül nyújt kártérítést a biztosító, amennyiben a fedezete kiterjed a biztosított gépjármûben bekövetkezõ törés- vagy sérülés károkra. Érdemes azt is figyelembe venni a casco biztosítási szerzõdés kötésekor, hogy a biztosító fedezetet nyújt-e a gépjármû elszállítására, tárolására.   

Az Uniqa Biztosító Zrt. casco biztosítási szolgáltatásaiban szerepel, hogy a cég - a biztosítási feltétel szerinti limitösszegek keretei között - megtéríti a sérült jármû indokolt mentésével, szállításával, vontatásával, idegen helyen történõ tárolásával, õrzésével felmerült költségeket, de ezeket számlával igazolni kell. 

Kiemelte: casco biztosítási kár esetén a biztosított maga viseli - az igazoltan felmerült járulékos költségekkel együtt - a megállapított kárösszegbõl a casco szerzõdésben vállalt nagyságú összeget. Az önrészesedést százalékban és emellett fix összegû minimális önrészesedési összegben határozzák meg - mondta Vereczki András.