Allianz: 500 ezer forintot közelítette az átlagos casco kárkifizetés
2023.04.25

Egyre többe kerül az autók fenntartása, egy káresemény pedig akár félmillió forinttal is növelheti a kiadásainkat, ha nincs casco biztosításunk az Allianz Hungária adatai szerint. A gépjármű-biztosításokat érdemes körültekintően átnézni, és nemcsak az ár, hanem a bennük foglalt szolgáltatások alapján kiválasztani.

Az Allianz Hungária 2022-es gépjármű-biztosítási statisztikái rámutattak, hogy számos kár érheti autónkat, és casco biztosítások kapcsán káronként az 500 ezer forintot is megközelíti az átlagos kifizetés. A casco esetében a rangsort vezető törés- és üvegkárok együttesen az összes kárigény és kifizetés csaknem 90 százalékát tették ki a tavalyi évben, és a jégveréskárok száma is jelentős volt. A MABISZ által nemrég közzétett adatok alapján ráadásul az évek óta csökkenő tendenciát mutató autólopások száma is némiképp emelkedni kezdett az elmúlt években. Mindeközben az alkatrész- és nyersanyaghiány, valamint az új autókat érintő hosszú várólisták, továbbá az üzemanyag, a javítások és a használt autók árainak emelkedése miatt egyre többe kerül ma autótulajdonosnak lenni. Éppen ezért különösen fontos, hogy ne kockáztassunk, és a kötelező gépjármű-biztosítás (kgfb) mellett cascóval is rendelkezzünk, hiszen enélkül egy-egy ilyen káresemény hatalmas összeggel növelheti tovább az anyagi terheket.

Olcsó húsnak híg lehet a leve

Bár olyan időszakot élünk, amikor a legtöbben próbálják megfogni a pénzt ott, ahol csak lehet, a gazdasági nehézségek ellenére nem érdemes spórolni a gépjármű-biztosításon és a legolcsóbb opciót választani, illetve beérni csak a kötelezővel. Amikor biztosítást választ valaki, fontos, hogy ne csak az árat nézze, hanem a mögötte lévő szolgáltatásokat is, legyen szó akár hagyományos, akár elektromos autókról. Az online kalkulátorunkkal például egyszerűen összehasonlíthatók a különféle biztosítási csomagok, ráadásul kedvezményeket is biztosítunk elektronikus szerződés, illetve a kgfb és a casco együttes megkötése esetén. Utóbbinak az is előnye, hogy így a szerződő számára lényegesen egyszerűbbé és átláthatóbbá válik a szerződéssel kapcsolatos ügyintézés” – mondta Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. gépjármű-biztosítási portfóliómenedzsment osztályának vezetője.

A szakértő szerint tévhit, hogy a kgfb esetében nem számít a szolgáltatás, hiszen – például, ha egy baleset során mi vagyunk az okozók, és utasaink is megsérülnek, arra is a saját járművünkre kötött felelősségbiztosítás nyújt szolgáltatást. Emellett már a kgfb biztosítások is tartalmazhatnak olyan assistance szolgáltatásokat, amik nagy segítséget jelenthetnek egy baleset esetén.

Az ár mellett minden esetben fontos annak is utána nézni, hogy a kiválasztott biztosító milyen kárrendezési szolgáltatást nyújt, milyen lehetőségek vannak a kár bejelentésére, milyen határidőket vállal, meddig kell nélkülöznünk az autónkat, és milyen kárrendezési hálózattal rendelkezik.

Assistance A-tól Z-ig

A biztosítások az alapcsomagoktól a teljes körű védelmet kínáló csomagokig terjednek, amelyek fedezetet nyújtanak a szerződő által okozott, vagy váratlan események hatására bekövetkezett károkra is. Ám az alapcsomagok esetében is van olyan, például az Allianz kínálatában, ami díjmentes assistance szolgáltatást és jogi segítséget nyújt.

Az assistance szolgáltatásból is létezik többféle konstrukció. Alapesetben általában helyszíni műszaki segítségnyújtást tartalmaz (és ha a járművet nem sikerül a feltételekben rögzített időkereten belül működőképes állapotba hozni, akkor a legközelebbi javítóműhelybe vontatást, utas szállítást) baleset és/vagy műszaki meghibásodás esetére. A bővített verzió az alapszolgáltatáson túl viszont már olyan lehetőségeket is tartalmaz, mint a cseregépjármű biztosítása, elszállásolás vagy hazautaztatás, abroncscsere, üzemanyagfutár, utaztatás a megjavított vagy megkerült gépjárműhöz, roncseltávolítás vagy szervezési szolgáltatás. Elektromos autó akkumulátorát érintő károk esetén pedig az Allianz nemcsak a tartozékokat, mint a töltőkábel, fali töltőegység árát téríti meg, hanem az akkumulátor lemerülése esetén mobil töltést vagy vontatást is biztosít a legközelebbi töltőállomásig” – fejtette ki a Töreky Gábor.

Mire figyeljünk, ha bekövetkezik a baj?

Amennyiben balesetet szenvedünk vagy egyéb kár éri járművünket, az Allianz szakértője az alábbiakat tanácsolja:

  • Használjuk ki a gyors, online kárbejelentés előnyeit!

Az Allianz online felületén akár otthonról, sorban állás nélkül bejelenthető casco vagy gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéshez kapcsolódó kárügy, károsultként és károkozóként egyaránt.

  • Figyeljünk oda a határidőkre!

A káreseményt minél hamarabb be kell jelenteni a biztosító felé, hogy a kárrendezési folyamat mielőbb megkezdődhessen! Kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál a károkozó 5 munkanapon belül, a károsult pedig 30 napon belül köteles bejelenteni a kárt. Casco biztosításnál a határidő 2 munkanap, Allianz Autóm casco esetében 24 óra.

  • Kövessük nyomon a folyamatot a személyre szabott linken keresztül!

A biztosítótól e-mailben vagy SMS-ben kapott linken a nap 24 órájában, a hét minden napján nyomon követhető a kárügy alakulása. Minél hamarabb töltsük fel a linkre a kárhoz kapcsolódó fényképeket! Amennyiben a kárügy alkalmas rá, a kárrendezés a fotók feltöltése után akár 2 óra alatt megvalósulhat.

  • Figyeljünk a fotókészítési követelményekre!

A káreseményt a lehető legpontosabban és leginkább részletesen fotókkal dokumentálhatjuk. A fényképezéskor a telefont vagy fényképezőgépet tartsuk vízszintes helyzetben!  Töltsünk fel legalább négy átlós fotót, és három fotót a sérülésről, illetve egyet a kilométeróra állásáról, kettőt pedig a forgalmi engedélyről!

  • Ne feledkezzünk meg az európai baleseti kárbejelentőről!

Kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra bejelentett kár esetén szükségünk lesz az (e-kárbejelentő alkalmazással előállított vagy papíralapú) európai baleseti kárbejelentőre. Ennek hiánya lassítja a kárrendezést.

  • Válasszuk ki a számunkra legmegfelelőbb helyreállítási folyamatot!

Az Allianznál a kárszakértők 2 munkaórán belül kiajánlják a károsultnak a kártérítési összeget. Amennyiben ezt elfogadjuk, akár két munkanapon belül megkaphatjuk, amiből saját magunk intézhetjük a helyreállítást. A másik lehetőség, hogy a biztosító által ajánlott szervizben javíttatjuk meg az autónkat. Ebben az esetben a kiválasztott szerviz munkatársai keresnek meg az időpont egyeztetésével kapcsolatban. Amint elkészül az autónk, erről értesítést kapunk a kárstátuszkövető alkalmazásban.