Mesterséges intelligencia - új kockázatok
2017.11.06
Új típusú kockázatok jelennek meg, ahogy a pénzügyi szektorban egyre szélesebb körben kerülnek bevezetésre a különféle automatizált, mesterséges intelligenciára alapuló szolgáltatások. A problémát nem az M.I. megbízhatatlansága jelenti, hanem a pénzügyi intézményekre kiterjedõ szigorú szabályozás hatáskörén kívül elhelyezkedõ tech vállalatok.

Eleve óriási morális kérdéseket vet fel az emberi munkaerõ tömeges kiváltása különféle mesterséges intelligencia megoldásokkal, habár tegyük hozzá eddig ez nem sok érintett szereplõt zavar, ráadásul a mérleg másik nyelvén az olcsóbb és jobb szolgáltatás áll. Ugyanakkor az már problémásabb, hogy ezeket a fejlesztéseket sem a bankok, sem a biztosítók nem saját  berkeiken belül valósítják meg, hanem valamilyen formában egy külsõ cég segítségét veszik igénybe ehhez. Ezen a ponton már sérül a pénzügyi felügyeletek hatásköre, lényegében olyan bizarr helyzet állhat elõ, hogy bár abszolút pénzügyi szolgáltatásról van szó, annak egy bizonyos szeletére nem vonatkoznak a megszokott, joggal szigorú szabályok. Hogyan is kell ezt elképzelni?

Gondoljunk csak bele, a pénzügyi szolgáltatók, legyen szó bankokról vagy biztosítókról, lényegében behálózzák a világot. Ezek biztonságos mûködése eleve óriási kihívás elé állítja a szabályozó szerveket, és ahogy azt a rendre bekövetkezõ kisebb-nagyobb válságok is mutatják, nem is tudnak ezzel minden esetben maradéktalanul megbírkózni. Ettõl függetlenül a szigorú szabályokra szükség van, épp ezért aggályos, ha a pénzügyi piacon kívülrõl érkezõ, viszonylag kis létszámú szolgáltatói kör kezébe kerül a piac mûködésének a jelek szerint egyre nagyobb szelete. Ezekre a cégekre egyfelõl nem vonatkoznak ugyanazok a megkötések, mint amelyek ügyfeleikre, de ez még a kisebb, orvosolhatóbb probléma. Ennél nagyobb gond, hogy ténylegesen szûk körrõl van szó, a valóban korszerû, kifinomult szolgáltatások csak alig néhány globális szereplõ kezében összpontosulnak. Ha velük történik valami, akkor lényegében rántják magukkal a világ pénzvilágát, annak minden biztosítékával, védõhálójával egyetemben.

A mesterséges intelligenciával kombinált mûködésû szervezetekben ráadásul a felelõsség kérdése sem egyértelmû, de legalábbis igen nehezen követhetõ le, hogy ki hibázott, ráadásul a pénzügyi szektor egy igen gyorsan változó szabályok jellemezte terület, ezek lekövetése elképesztõ erõforrásokat igényel, egyelõre nehéz megmondani, mennyire alkalmas erre magától bármilyen mesterséges intelligencia. 

Mielõtt elhessegetnénk magunktól a kérdéskört, mondván hogy korai ezzel foglalkozni, a helyzet valójában az, hogy talán már rmost is kicsit el vagyunk késve. Az Accenture még az idei év tavaszában végzett felmérése alapján a bankszektor háromnegyede szerint minden ügyfélkapcsolat mesterséges intelligencia segítségével valósul majd meg a közeljövõben. Az európai biztosítók eddig  400 millió dollárnak megfelelõ összeget fektettek insurtech megoldásokba, habár ezek egy jó része nyilván nem mesterséges intelligenciához köthetõ, de az irány világos. A Nordea éppen leépíti 4000 fõs ügyfélszolgálatát és MI chatbotra bízza ezentúl a hétköznapi ügyfélkérdések megválaszolását. Az ING értékpapírkereskedõinek "létszámát" mesterséges intelligenciával bõvíti, de számos alapkezelõ már most is komoly tudású MI-t használ, egyelre még csak kiegészítõ feladatokra. Az ilyen mesterséges intelligenciával megtámogatott úgynevezett "quant" alapok jelenleg 1 billió dollárt forgalmaznak, ami ugyan eltörpül a 40 billiós összértékhez mérve, de ez nagyon gyorsan növekedésnek indulhat.