Jót tehet a pénzpiacnak a jogszabályi változás, egyensúlyba kell hozni az IT és az üzleti területeket
2017.11.21
A magyarországi bankok felét nem hozzák lázba túlságosan az idén október 31-én elfogadott és jövõre bevezetésre kerülõ jogszabályok, a PSD2 és a GDPR, és csupán mintegy 10-15%-uk van lemaradva a felkészülésben – hangzott el múlt héten a Portfolio Banking Technology konferencián. Schannen Frigyes szerint rövidtávon csak a magyarországi bankok 17%-a számít bevételcsökkenésre, ez az adat a közép-európai régióban 56%.

Hosszútávon már kiegyenlítettebb az arány: a magyar bankok mintegy 40%-a számít arra, hogy csökkennek a bevételei az új szabályozás következtében. Tízbõl nyolc bank úgy véli, hogy a GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Ali-Baba) komoly kihívást jelent, a fintechekekrõl csak tízbõl három vélekedik így. Ennek ellenére csak a bankok felénél jelenik meg a PSD2-re történõ felkészülés IT-területen összhangban a stratégiával. Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere szerint nagyon fontos lenne, hogy a pénzintézetek az üzleti tervezésben is számszerûsítsék a szabályozásra történõ felkészülést, és annak eredményhatását és ne csak az IT-beruházások szintjén. 

A konferencián a „Nyakunkon a PSD2 és a GDPR – Felkészültek a pénzintézetek?” témájú kerekasztalon olyan kérdéseket vitattak meg a szakértõk, hogy vajon a bankoknak IT-szakemberekre vagy üzleti szakemberekre lesz-e inkább szükségük, ki a változások generátora és kié a felelõsség a jogszabályi változások bevezetését követõen, illetve milyen kulcsképességek kellenek a jövõ bankárainak.

A szakértõk - Barits János (WyzeMe), Gáborjáni Szabó Ákos (Gránit Bank), Dr. Orbán Zsombor (Kinstellar), Pereczes János (MKB Fintechlab) és a moderátor Schannen Frigyes (Roland Berger) – egyetértettek abban, hogy a jövõ vezetõinek egyformán kell érteni a technológiai és az üzleti igényeket és partnerséget kell kialakítani az IT és az üzleti területen között, mert ezek egyenrangúak, egyik sincs kiszolgáló szerepre kárhoztatva. A sikeres üzletmenetet azt biztosíthatja, ha a vezetõ menedzser szemlélettel rendelkezik és az adatmegfelelést, az ügyfélközpontúságot és a technológiát azonos arányban támogatja.

A kerekasztal résztvevõk elmondták, a PSD2 esetében már a felkészülés zömén túl vannak a magyar pénzintézetek – 2017 elsõ féléve errõl szólt – most már arra helyezõdött a hangsúly, hogy hogyan profitálhatnak belõle. A GDPR esetében a nagyobb bankok már felkészültek, de alapvetõen még sok a kérdés a piacon, fõleg az elfogadásra váró RTS (SCA&CSC) miatt még nem látszik, melyek a nyerõ stratégiák az adatvédelmi megfelelõséghez. Az azonban elmondható, hogy a szabályozás gyorsítja a változásokat, lehetõséget ad a bankoknak a szemléletváltásra és jó alkalmat nyújt a fintech ökoszisztémák kialakítására, amely fontos lépés a digitális bankolás felé.