A Carglass inkább már javít, mint cserél
2018.01.22
Életeket menthet baleset esetén egy professzionálisan behelyezett szélvédõ-üveg, ugyanakkor egy szakszerûtlen javítás vagy szélvédõ-behelyezés baleset esetén súlyos helyzeteket hozhat létre – állítják a világ egyik legnagyobb, autó-szélvédõk javításával és cseréjével foglalkozó, a világ 35 országában évente 15 millió ügyfelet kiszolgáló Belron, illetve magyarországi leánycége, a Carglass szakemberei.

„Forradalmi pillantok elõtt áll a szakma” – jelentette ki Czeglényi András, a Carglass Magyarország ügyvezetõ igazgatója egy pénteki szakmai rendezvényen. A cég korábbi prioritása, a gyorsaság mellé a gazdasági váság kitörését követõen felzárkózott a költséghatékonyság követelménye és a környezetvédelmi kihívás is. Az anyacég, a Belron ezért a szélvédõ-javítás professzionális technológiájának továbbfejlesztésére helyezte a hangsúlyt. 

„Egy rosszul elvégzett szélvédõ-csere, vagy a fedélzeti kamera megfelelõ kalibrálásának elmulasztása komoly baleseti kockázatot rejt magában” – jelentette ki Eddie Irving, a Carglass Magyarország tulajdonosa, a Belron értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója. 

A Belron rendszeresen teszteli a különbözõ standardok alapján behelyezett szélvédõket, és a töréstesztek egyértelmûen azt mutatják, hogy egy frontális ütközésnél a „hagyományos” technológiával szemben az új fejlesztéseket alkalmazva még ha az ütközés következtében meg is repednek a szélvédõk, továbbra is magasabb szintû védelmet tudnak nyújtani, mint a hagyományos technológiák.
A szélvédõ ugyanis – bár elsõ pillanatra a laikus számára hihetetlennek tûnik – fontos eleme a gépjármû tartóelemeihez kapcsolható szilárdságnak, és ennek következtében a védõ funkciójának, amely egy ütközés esetén komoly sérüléseket akadályozhat meg. 

A szélvédõ-javítás mellett egyre nagyobb piacot jelent a cég számára a fedélzeti kamerák kalibrálása. Az ADAS (Advanced Driver Assistance System) rendszerek elterjedése fontos lépés az önvezetõ autók, a teljes automatizáció irányában. Az ADAS vezetéstámogatási rendszere elvezet a csak emberi irányítással mûködõ jármûvektõl a teljes automatizáltságig. „A statisztikák szerint a legnagyobb baleseti kockázat maga a sofõr – jelentette ki Chris Davies, a Belron technológiai kutatásfejlesztési és innovációs igazgatója - , a statisztikák szerint a balesetek 93-94 %-át emberi hiba okozza." 

Az ADAS egy hat fokozatú skála, amely kezdõpontjától, a „hagyományos”, sofõr vezette jármûvektõl elvezet a teljesen automatizált, önvezetõ autók szintjéig. „A 3-as ADAS-szintet a jelek szerint a Tesla két modellje, az Audi 8-as modellje és a Cadillac teljesítheti a közeli jövõben, a 4-es szint teljesítése a VOLVO XC90-es és a VOLVO S90-es típusánál várható” – tette hozzá.

A növekvõ automatizáció ugyanakkor fokozott felelõsséggel jár, egy rosszul elvégzett szélvédõ-csere vagy szélvédõkamera-kalibrálás komoly kockázatokat rejt magában. „A magyarországi piacon, s ezen belül a Carglass ügyfélkörén belül folyamatosan növekszik a szélvédõ-javítást, illetve a szélvédõ-kalibrálás piaci igénye" – hangsúlyozza Németh Ferenc, a Carglass Magyarország értékesítési és marketing vezetõje. Mivel a jármûvek egyre nagyobb felületét teszik ki az ablakkal borított területek, és Magyarországon is terjednek a fûthetõ szélvédõvel vagy esõérzékelõvel ellátott gépjármûvek, számolni kell az új technológiák okozta magasabb költségekkel – tette hozzá. 

A következõ 3 évben a szélvédõkárok helyreállításának 20 %-os költségnövekedésével, a következõ 5 évben pedig 30 %-os emelkedésével kell számolni. S mivel az egyre bonyolultabb technológiák az egyre alacsonyabb gépjármû-kategóriákban is megjelenik, számolni kell a javítási költségek, kockázatok és a casco-díjak emelkedésével is – teszi hozzá a Carglass Magyarország értékesítési és marketing vezetõje.