Amennyiben a puszta számadatokat vesszük górcsõ alá, a harmadik negyedév ismét jobb eredményt hozott a használtautó piacon, mint a tavalyi. Ebben az idõszakban 108.411 autó talált új gazdára a 2010-es 107.640 gépkocsival szemben, ami 0,7 százalékos javulást jelent (771 db autó). Ezzel az eredménnyel az idei évrõl összességében elmondható, hogy a tavalyi évhez képest január és szeptember közötti idõszakban 2,1 százalékkal (+6.531 db; 2011: 316.964 db; 2010: 310.433 db) több használtautót értékesítettek országszerte. Az év elsõ kilenc hónapja során nõtt a használtautó kereskedõknél vásárolt gépkocsik száma, amíg 2010-ben 90.966 átírást regisztráltak cégeknél, addig idén ez a szám 97.090-re gyarapodott. (+6,7 %; 6.123 db). A Weltauto 38 értékesítési pontot számláló országos hálózatában kiugróan nem változott a forgalom, 2010-ben 5.047, idén pedig 5.121 gépkocsit adott el a hálózat (+74 db; +1%) a kilencedik hónap végéig.
A pozitívumok mellett jelzésértékkel bírhat a használtautó piac kilátásaira az a tény, hogy összességében 6,5 százalékos (-2541 db; 2011: 36.304 db; 2010: 38.845 db) visszaesést hozott a szeptember, a kereskedõk tekintetében pedig 9,5 százalékot zuhant a forgalom. „Az ingatlanra felvett devizahitelek elõtörlesztésének bevezetésével többen visszaléptek az egyéb, jelentõsebb kiadásoktól, hiszen egy helyre kell csoportosítaniuk megtakarításaikat. Ebbe a kategóriába tartozik az autóvásárlás is, ezért várhatóan, ha nem sürgõs az autócsere, a vevõk elhalaszthatják azt a késõbbiekre. Kivárásra sarkallhatja a használtautó vásárlók egy részét a regisztrációs adó megváltozása is, mivel több kategóriában is jelentõs csökkenés várható. Ezzel ellenkezõleg az átírási illeték nõhet, így a vevõknek érdemes jól körüljárnia a költségeket az üzletkötés elõtt” – mondta el Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója.
Egy nem rég benyújtott törvénymódosítás értelmében a regisztrációs adó 2012. január 1-én változhat meg, ami a kormány tervei alapján fellendülést hozhat a használtautó piacon. Az új regisztrációs díjak meghatározásakor a legfõbb szempont a személyautók környezetvédelmi besorolása, és a motor térfogat volt. A legjelentõsebb, akár 50 százalékos csökkenés a 3000 cm3-es, vagy annál nagyobb lökettérfogattal rendelkezõ motorok esetében várható, de átlagosan 30 százalékkal eshetnek a költségek. A regisztrációs adó abban a tekintetben is módosul, hogy korábban 240 hónap alatt érte el díj a 10 %-os legalsó értéket. Ezt a szintet januártól már 168 hónap alatt elérik az autók, azaz az 1997-ben gyártott, vagy annál idõsebb jármûvek esetében a regisztrációs alapdíj csupán 10 %-ának megfizetésével elérhetõ lesz a magyar rendszám.
A csökkenõ díjaknak köszönhetõen többen vásárolhatnak fiatalabb gépkocsit, és amennyiben erõsödik a forint, az autó import is fellendülhet ismét. Ezen a területen már egyébként is növekedés látható, mivel januártól szeptemberig konstans emelkedés mellett 1.517-rõl 3.849-re nõtt a hazánkba havonta behozott kocsik száma. Mint korábban beszámoltunk róla, a magas euró árfolyam mellett az autó export is erõteljes idõszakát éli, havonta 800-1000 db gépkocsit visznek ki a határon túlra. Jellemzõ felvásárló piacnak számít Németország, ahová az egy év körüli, minõségi használtautókat szállítják, illetve célország Ukrajnai is, ahol az idõsebb, olcsóbb autók a keresettek.
A kormány szintén január 1-tõl módosít a gépjármû átírási illetéken is, amely viszont jelentõs többletköltséget hoz majd az autóvásárlóknak. A jelenlegi szabályozás szerint a köbcenti határozza meg az illeték mértékét: 1890 köbcentiig 18 Ft\\cm3, a fölött 24 Ft\\cm3 a díj. A tervezet szerint 2012-tõl az illetéket a gépjármû korától, és a motor teljesítményétõl tennék függõvé. Minél fiatalabb és nagyobb teljesítményû az autó, annál magasabb lesz a befizetendõ összeg. A kormány az intézkedéstõl 2012-ben 45 milliárd forint bevételt remél az eddigi 33,6 milliárdhoz képest, ami 30%-os növekedést jelent.
Január 1-tõl változik a cégautó adó is, ami papíron sok adás-vételt hozhat, mivel várhatóan a kisebb cégek vezetõi az autókat magántulajdonba írhatják át. Jelenleg a cégautó adóra vonatkozó 2009. február 1-je óta hatályos rendelkezés szerint kétféle adótétel létezik: 1600 cm3 hengerûrtartalomig 7000 Ft/hó, afölötti hengerûrtartalmú hajtómotorral ellátott személygépkocsi esetén pedig 15000 Ft/hó. A jövõben viszont akár 44.000 Ft-ot is elérheti a havonta befizetendõ díj, így a mostani gazdasági helyzetben a cégtulajdonosoknak meg kell fontolniuk, hogy vagy megszabadulnak cégautójuktól, vagy egy magánszemélyt jegyeztetnek be üzembentartóként. Ezekkel a megoldásokkal elkerülhetõ lesz a 2012-es cégautó adó befizetése.