Autómegosztó szolgáltatást indít a General Motors
2018.03.17
Újít a General Motors, az autógyártó az Airbnb ingatlanpiacon nyújtott szolgáltatásához hasonló kísérleti programot indít a nyáron, amely lehetõvé teszi az autótulajdonosok számára, hogy a nem használt gépjármûveiket másoknak bérbe adhassák - írja a Bloomberg cikke alapján a Portfolio.

Új szolgáltatással rukkol elõ az amerikai autógyártó, a General Motors az ingatlanbérbeadással foglalkozó Airbnb-hez hasonló módon kínál majd autómegosztási szolgáltatást, így próbálva meg választ adni az iparág új kihívásaira. A tesztek nyár elején kezdõdnek a General Motors Maven autómegosztó egységénél, a GM gépjármûvek tulajdonosai a Maven platformján hirdethetik meg éppen nem használt autóikat, amelyet mások kibérelhetnek, a bevételen pedig az autógyártóval osztoznak majd.

A kísérleti program - amelynek sikeressége esetén a GM átfogó üzleti szolgáltatássá fejlesztheti az autómegosztást - újabb lépést jelenthet a társaság számára az autógyártóból mobilitási szolgáltatóvá való átmenetben. Bár a General Motors részvényei a tetõzõ gépjármû-értékesítések és a technológiai fejlõdés hatásai miatt évekig stagnáltak, az árfolyam tavaly októberben mégis új csúcsra emelkedett, miután a GM tervezett önvezetõ autói, és a Marvenhez hasonló szolgáltatásai végre elnyerték a befektetõk tetszését.

A GM Maven egységétõl az egyéni vezetõk már bérelhetnek gépjármûvet, a társaság Maven Gig egysége pedig olyan sofõröknek ad bérbe autókat, akik olyan cégek alkalmazásában állnak, mint az Uber vagy a Lyft. Eddig a pontig ezek a gépjármûvek a GM tulajdonát képezték, azonban a peer-to-peer szolgáltatás elindításával a Maven több jármûhöz férhet majd hozzá anélkül, hogy az anyavállalatnak több tárgyi eszközt kellene szerepeltetnie a mérlegében.

Más cégek már az autóknál is alkalmazzák az Airbnb által az ingatlanpiacon követett üzleti modellt, amely segítségével a sofõrök bérbe adhatják jármûveiket, így fedezve a gépjármû-tulajdonlás költségeit vagy részesülve az extra jövedelemben. Ilyen autómegosztó cég például a Turo és a Getaround is, azonban mindketten eltörpülnek a General Motors közel 53 milliárd dolláros piaci kapitalizációja mellett.

A peer-to-peer vagyis egyenrangú felek közötti autómegosztás viszonylag új piaci szegmenst jelent, azonban a Turo autómegosztónál regisztráló felhasználók száma ötszörösére, közel ötmillióra emelkedett, míg a Turonál kibérelhetõ autók száma megháromszorozódott az elmúlt két év folyamán. A társaság tavaly szeptemberben 92 millió dolláros tõkét vont be többek között a német Daimlertõl és a dél-koreai SK Holdingtól. A Getaround mindemellett tavaly áprilisban vont be 45 millió dollárt, többek közt a Toyota Motortól.

Az autóipari tanácsadócég, az AlixPartners igazgatója szerint a peer-to-peer üzleti modellnek több értelme lehet, mint az olyan autómegosztó szolgáltatásoknak, amelyek megkövetelik a jármûvek birtoklását és karbantartását is. 

A Tesla korábban már utalt egy jövõbeli peer-to-peer autómegosztó hálózatra, azonban a Tesla vezér, Elon Musk által 2016 júniusában felvázolt jövõkép egy teljesen önvezetõ jármûvekre épülõ szolgáltatásra utalt. Elon Musk szerint a felhasználók a Tesla telefonos alkalmazása segítségével könnyedén hozzáadhatják autóikat a Tesla megosztott-autóflottájához, és tehetnek szert jövedelemre, amíg nyaralnak vagy éppen dolgoznak, ezáltal ellensúlyozva - esetenként meghaladva - a tulajdonosok által havonta fizetett hitel- vagy lízingdíjakat. A Tesla CEO-ja szerint ezáltal drasztikusan csökkenthetõ a gépjármû-tulajdonlás költsége, egészen egy olyan pontig, ahol szinte bárki megengedhet magának egy Teslát. 

Az American Car Rental Association - az Enterprise Holdingot és a Hertzet is magába foglaló lobbiszervezet -, a peer-to-peer autómegosztási modell kihívásaira adott válaszában azt szeretné elérni, hogy a törvényhozók szüntessék meg az olyan, a szervezet által tisztességtelennek tekintett adózási kiskapukat, amelyek lehetõvé teszik az autómegosztó szolgáltatást kínáló cégek számára az adófizetés elkerülését.
A Turo emellett San Francisco városával is jogvitában áll, miután a város az autóbérlési társaságokhoz hasonlóan szabályozni kívánja az autómegosztó szolgáltatást nyújtó cégeket, továbbá a saját repülõterétõl is távoltartaná a Turo-t.

A General Motors a Maven autómegosztó egységének felfuttatása mellett az önvezetõ technológiával is elõrehaladt a társaság San Francisco-i, Cruise Automation egységében. A Cruise a GM elekromos autójának, a Chevy Boltnak önvezetõ verzióját fejlesztette ki, továbbá egy applikációt is, amelynek segítségével az autók robottaxiként is felhasználhatók majd a jövõre elinduló közösségi személyszállítási szolgáltatás keretében. A General Motors egyelõre nem döntött arról, hogy a tervezett önvezetõ gépjármû üzletágában a Cruise által kifejlesztett applikációt, egy, a Lyft autómegosztóhoz hasonló partnercéget, vagy egyéb, új innovációt alkalmazzon-e.