Megtorpant az újautó-eladás Európában
2018.04.19
Négy éve után elõször csökkentek az újautó-eladások az európai autópiacon márciusban. Ebben meghatározó szerepet játszott a dízelautók visszaesõ értékesítése és a Brexit várható hatásaitól való félelem - írja a Portfolio.

Az európai újautó-értékesítések - amikor személyautó-értékesítésrõl vagy eladásról írunk, minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt - száma közel 1,79 millió darab volt márciusban, amely 5,3 százalékos csökkenést jelentett 2017 azonos idõszakához képest az ACEA legfrissebb statisztikái szerint. A visszaesõ értékesítési darabszám hátterében több meghatározó autópiac gyenge teljesítménye, a Brexit esetleges hatásaitól való félelem, valamint a dízelautók iránti kereslet csökkenése állt elsõsorban.

A meghatározó országok közül az Egyesült Királyságban (-15,7%), Olaszországban (-5,8%), és Németországban (-3,4%) is kevesebb autót értékesítettek, mint egy évvel korábban. Franciaországban (+2,2%) és Spanyolországban (+2,1%) viszont nõttek az eladások 2017 márciusához képest. 

Az EU-ban a legjobban a litván (+34,5%) autópiac teljesített, igaz, itt mindenképpen meg kell említeni, hogy a nagy emelkedés mögött az alacsony bázis állt: számszerûen 2761 darab autót adtak el az országban. 

Magyarországon is nagyon pörgött az autópiac, 12 748 új autó talált gazdára, legalábbis ennyit regisztráltak nálunk múlt hónapban, amely 28,5 százalékos növekedést jelentett 2017-hez képest az ACEA statisztikái szerint.

Márciusban a legtöbb autógyártó gyengén teljesített: az Audi (-9,1%), a Citroen (-3,8%), a Renault (-3,2%), a Ford (-14,9%), a Fiat (-8%), a BMW (-5,8%), a Mercedes (-2,5%), a Toyota (-4,3%) és a Nissan (-17,8%) eladása is esett. 

Voltak azonban, akik a kihívásokkal teli értékesítési környezet ellenére is növelni tudták eladásaikat. A Volkswagen (+2,2%), a Skoda (+4%), a Seat (+9,7%), a Peugeot (+1,4%), a Hyundai (+3,6%) és a Kia (+4,8%) is több autót adott el, mint 2017 márciusában.