EIOPA: paradigmaváltás kell a fogyasztóvédelemben!
2011.12.08
Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) elnöke, Gabriel Bernardino a fogyasztóvédelmet érintõ „paradigmaváltásra” szólított fel, az európai pénzügyi szolgáltató szektorba vetett bizalom helyreállítása érdekében.

A szervezet elsõ, fogyasztói stratégiával foglalkozó rendezvényén Bernardino elmondta: a pénzügyi válság során a felügyeletek elfeledkeztek a fogyasztókról azáltal, hogy problémáikat nem kezelték elég korán. Kérdéses persze, hogy a felügyeletek kezében álló eszközök - melyekkel kapcsolatban felmerül az összeférhetetlenség, az információs aszimmetria és a piaci hatékonytalanság kérdése – mennyire alkalmasak a fogyasztói problémák kezelésére – tette hozzá az elnök.

A biztosítási ágazat esetében különösen az ügynökségek gyakorlatát hibáztatta, amely nem megfelelõ termékek piaci megjelenését eredményezi. A fogyasztóvédelem kulcsfontosságú eleme kellene, hogy legyen az a fajta tanácsadás, amely az ügyfél profiljának, szükségleteinek leginkább megfelelõ, figyelembe véve a szerzõdés bonyolultságát és az érintett kockázatokat – véli Bernardino.

Az EIOPA elnöke azt is megjegyezte, hogy egységesíteni és összehasonlíthatóvá kell tenni az ügyfeleknek nyújtott információkat, hogy megalapozott döntést tudjanak hozni. Ugyanakkor ezeket az információkat nem szabad a szolgáltatóról a fogyasztóra történõ felelõsséghárításra használni.

A tisztességtelen termékek, szerzõdéskötések vagy gyakorlatok korai felismerése érdekében egy keretrendszer létrehozását javasolta az elnök.

Egy másik fontos, fejlesztésre szoruló terület, az üzleti magatartás felügyelete. Bernardino szerint a felügyeleti szerveknek megfelelõ hatáskörrel, képességekkel, eszközökkel és erõforrásokkal kellene rendelkezniük ahhoz, hogy hatékonyan és eredményesen szabályozni és felügyelni tudják a biztosítók és közvetítõk üzleti magatartását.

„Erre a progresszív gondolkodásmód-változásra az EIOPA szintjén is szükség van. A szabályozásnak is meg kell felelnie a fogyasztói elvárásoknak, mint ahogy meg kell találnunk annak módját is, hogy miként lehet fogyasztói