Az Europ Assistance Magyarország 2018-ban közel 200 ezer esetben sietett a bajba jutottak segítségére, közülük több mint 33 ezer esetben elakadt gépjármûvek vezetõi számára nyújtott segítséget. Az idei téli idõszakban, 2018 decemberében, illetve 2019 januárjában, két hónap alatt csaknem 6 ezer autós kért segítséget a szolgáltatótól.
Csak a fõvárosban évente 30-35 ezer új kátyú keletkezik, ezek mintegy kétharmada a téli hónapokban. Egy korábbi felmérés szerint a fõvárosi autósok harmada találkozott már kátyú okozta kárral, a vidéki gépjármûtulajdonosoknál ez az arány 25 százalék körül van.
A kátyúk okozta károkért az út üzemeltetõje felelõs, illetve a kár bejelentését is az üzemeltetõnél kell megtenni Az úthálózat üzemeltetõje a közutakon a Magyar Közút Nonprofit Zrt, a fõvárosi utak esetében a Budapest Közút Zrt., illetve vidéki települések esetében az illetékes önkormányzatok. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. felel a mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi, illetve a településeket összekötõ fõ- és mellékutak állapotáért, az egyéb utak felelõsei a (fõvárosi, illetve helyi) önkormányzatok.
Milyen sérüléseket okozhatnak a kátyúk?
- A leggyakoribbak a gumiabroncsok, illetve a felnik sérülései
- Kerékösszetartás elállítódása
- Súlyosabb esetekben a futómû is sérülhet
Mi a teendõ, ha kátyúba futunk?
A bizonyítás minden esetben a kárt szenvedett gépjármû vezetõjét terheli, így nagyon fontos a megfelelõ dokumentálás.
- Készítsünk fényképfelvételt a kátyúról, a gépjármû sérülésérõl, illetve az érintett útszakaszról. Annak érdekében, hogy a méretarányok érzékelhetõk legyenek, javasolt referenciamértéket alkalmazni, pl. egy használati tárgyat, mérõszalagot a kátyú mellé helyezni, hogy érzékelhetõvé váljék a kátyú nagysága, mélysége
- Amennyiben a balesetnek voltak tanúi, érdemes felírni az elérhetõségüket
- Súlyosabb sérülés esetén ajánlatos rendõrt hívni, mivel a rendõrségi jegyzõkönyv vita esetén fontos bizonyíték lehet
Mikor utasíthatja el az út kezelõje a kátyúkár megtérítését?
1. Ha kátyúra figyelmeztetõ táblát helyeztek ki az adott útszakaszon
2. Ha sebeségkorlátozó táblát helyeztek ki az érintett útszakaszon, amelyet a sofõr nem vett figyelembe
3. Ha nem bizonyítható, hogy a gépjármû sérülését az adott útszakaszon keletkezett kátyú okozta
Mi okozza a kátyúk keletkezését?
A legtöbb esetben az aszfaltba beszivárgó csapadék, amely hideg idõben megfagy, és szétfeszíti az útburkolatot. A hazai autóutak átlagéletkora közel 40 év, amely szerepet játszik abban, hogy sérülékeny az úthálózat.