2025 első negyedévében Ukrajnában több mint 1,5 millió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést kötöttek, ami éves összevetésben 8,83%-os csökkenést jelent. Ugyanakkor a szegmens bruttó díjbevétele 4,5 milliárd hrivnya fölé emelkedett (~0,1 milliárd euró), ami 114,81%-os növekedés. Az átlagdíj 135,61%-kal lett magasabb.
A növekedést elsősorban a szabad árképzés bevezetése támogatta, amely teljesen új alapokra helyezte a díjak meghatározását. Ez nemcsak a biztosítók pénzügyi stabilitását erősíti, hanem a károsultak gyorsabb kártérítését is biztosítja.
A digitalizáció is tovább erősödött: 2025 első három hónapjában az KGFB-szerződéseket 99,3%-át elektronikus formában kötötték meg, szemben az előző évi 73,8%-kal.
Az Ukrán Gépjárműbiztosítási Iroda (MTIBU) szerint a közúti balesetek után kifizetett kártérítések összege 1,4 milliárd hrivnyát (~0,03 milliárd euró) tett ki, ami 18,67%-os éves növekedés. Az átlagos kártérítés 17,13%-kal emelkedett.
A baleseti bejelentés európai formanyomtatványa egyre elterjedtebb: az év első negyedévében 15 926 kárügyet ezen az úton rendeztek, ez 20,6%-kal több, mint egy évvel korábban. Ma már szinte minden második esetet ezen a módon kezelnek.
A biztosítók között az KGFB-szerződések számát tekintve az ORANTA végzett az élen, több mint 267 ezer szerződéssel. A díjbevétel alapján a TAS vezet. A legtöbb kárügyet szintén az ORANTA rendezte, míg a kifizetések terén a TAS dominált, több mint 189 millió hrivnya kifizetéssel.
A Zöldkártyás biztosítások esetében a szerződések száma 12,51%-kal csökkent éves szinten. A visszaesés oka elsősorban az, hogy több európai ország megváltoztatta az ukrán járművek tartózkodásának feltételeit, így sok járműtulajdonos kénytelen volt helyi biztosítást kötni. Ennek ellenére a díjbevétel ebben a szegmensben 2,83%-kal nőtt, és meghaladta az 1,2 milliárd hrivnyát (~0,02 milliárd euró).
Az első negyedévben a legtöbb Zöldkártyát az Ukrán Biztosítási Csoport (USG) értékesítette, míg díjbevételben továbbra is a TAS áll az élen. A külföldön, ukrán járművezetők által okozott balesetekhez kapcsolódó kárrendezések száma 8,8%-kal csökkent, a kifizetések összértéke 12,4 millió euró volt, ami 2,89%-os visszaesést jelent.
A legtöbb kártérítést a TAS által kiállított Zöldkártyák alapján fizették ki – összesen 3,3 millió euró értékben.
Fontos újításként 2025. január 1-jétől hivatalosan is elfogadták a Zöldkártyák digitális változatát a rendszerhez tartozó országokban – közölte a forrás.