Megtorpant az elektromos kishaszonjárművek térnyerése Európában
2025.10.03

Az alacsony kibocsátási övezetek, a vállalati szén-dioxid-csökkentési célok és az alacsonyabb fenntartási költségek ígérete eddig nem hozott áttörést az elektromos kishaszonjárművek (e-LCV) flottaszintű elterjedésében Európában. Az ACEA adatai szerint 2025 első felében az e-LCV-k az összes értékesített furgon mindössze 10%-át tették ki, miközben az autógyártók számára új, uniós szintű CO₂-kibocsátási előírások léptek életbe.

A gyártóknak 2025 és 2029 között az átlagos kibocsátást 153,9 g/km-re kell csökkenteniük, amely 2030–2034 között 90,6 g/km-re, majd 2035-től nullára mérséklődik. A cél elérése egyre távolibbnak tűnik, mivel a flották többsége továbbra is a dízelhez ragaszkodik, amely 2025 első felében 82%-os piaci részesedést képviselt.

A teljes kishaszonjármű-piac 13,2%-kal zsugorodott az év első hat hónapjában. Németországban 14,7%-os, Franciaországban 12%-os, Olaszországban 11,7%-os volt a visszaesés, míg Hollandiában drámai, 79%-os csökkenést mértek. Egyedül Spanyolország tudott növekedni, 11,2%-kal több járművet regisztrálva, mint egy évvel korábban.

Az üzleti bizalom gyengülése
A kishaszonjármű-eladások a gazdasági bizalom egyik legjobb mutatói. A visszaesés azt jelzi, hogy a vállalatok óvatosak a beruházásokkal, főként az infláció és a bizonytalan gazdasági környezet miatt. Sok cég inkább megtartja meglévő járműveit, mintsem új – és drágább – elektromos modellekre váltson, amelyekhez ráadásul költséges töltőinfrastruktúra is szükséges.

Elektromos járművek: lassú előretörés
Bár az akkumulátoros elektromos furgonok regisztrációja 42,1%-kal nőtt az EU-ban, a darabszámok továbbra is alacsonyak. 27 tagállamból mindössze négyben haladta meg az 5 000 darabot az eladott e-LCV-k száma az év első felében.

A legnagyobb piacok:

  • Egyesült Királyság – 16 928 db (11% részesedés)
  • Franciaország – 16 501 db (9%)
  • Németország – 10 109 db (8%)
  • Hollandia – 7 777 db (81%, nagyrészt egyetlen nagy flottamegrendelésnek köszönhetően)
  • Spanyolország – 7 671 db (8%)

A legnagyobb arányban Hollandiában (81%), Norvégiában (45%), Svédországban (29%) és Dániában (28%) választottak elektromos kishaszonjárművet, míg számos országban – például Horvátországban, Bulgáriában és Szlovéniában – az arány mindössze 1–3%.

CO₂-kibocsátási aggodalmak
A gyártók 2025-től hároméves átlagolással teljesíthetik a kibocsátási célokat, ami lehetőséget ad a hiányosságok kompenzálására. Azonban a Nemzetközi Közlekedési és Környezetvédelmi Tanács figyelmeztet: ez a rugalmasság késlelteti az elektromos járművek elterjedését, és több millió tonna többlet CO₂-kibocsátást eredményezhet, mivel a dízel furgonok eladásai várhatóan 2025-ben és 2026-ban továbbra is magasak maradnak.