A 2008-2009-es súlyos válság után a hitelbiztosítók jelentõsen megemelték áraikat, miközben kitettségeiket erõsen lecsökkentették – mondta a Moody’s vezetõ elemzõje, Benjamin Serra.
Mindez meglehetõsen nagy elégedetlenséget szült a hitelbiztosítók ügyfelei körében. Ha ez még egyszer megtörténik, számos ügyfél úgy fog dönteni, inkább nem köt biztosítást, amely jelentõsen rontaná a hitelbiztosítók üzletét – tette hozzá Serra. Az ügyfelek és brókerek felõl egyre nagyobb nyomás érkezik a nem módosítható limitet alkalmazó biztosítások iránt, melyek ugyanakkor a Moody’s szerint korlátozzák a hitelbiztosítók üzleti modelljeinek szerves részét képezõ rugalmasságot.
A legtöbb hitelbiztosítási szerzõdés esetében a biztosítónak joga van, hogy adott ügyféllel szerzõdést bontson, méghozzá meglehetõsen rövid idõn belül – mondta Serra. Ez egy igen hatékony kockázatkezelési eszköz, amely lehetõvé teszi a hitelbiztosítók számára, hogy gyorsan csökkentsék a kockázatot egy-egy ügyféllel szemben. Amennyiben elveszítik ezt a fontos eszközt, az nagyobb kitettséget eredményez mérlegükben, negatívan befolyásolva kockázati profiljukat – véli a Moody’s szakértõje.
A gazdasági környezet kihívásai globális jellegûek, ugyanakkor a fizetésképtelenség kifejezetten Európát fenyegeti, ahol a három legnagyobb hitelbiztosító – a Coface, az Euler Hermes és az Atradius – különösen nagy kitettséggel rendelkezik.
Egyes európai országok különösen nagy kockázatot jelentenek a hitelbiztosítók számára, ilyen például Spanyolország és Olaszország, ahol a gazdasági növekedés rendkívüli módon lelassult. Ágazatokat tekintve a ciklikus szektorok, így az építõipar nagyobb kockázatnak vannak kitéve – közölte Serra.