A magyaroknak mindössze 44%-a érzi magát biztonságban
2015.11.09
A magyarok a bizalomnál a csak szeretetet tartják többre – derült ki a Groupama Biztosító és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. kutatásából, amely azt vizsgálta, miként szolgálja az emberek biztonságérzetét kapcsolataik minõsége. A kutatás során kiderült, hogy a magyar emberek a bizalmat az egyik legfontosabb értéknek tartják, valamint az is, hogy minél több bizalmi szálat ápolunk, annál nagyobb biztonságban érezzük magunkat.

A Groupama Biztosító új szlogenje Bizalomból Biztonság, mely magába sûríti mindazt az értékrendet, melyet a vállalat képvisel. „A bizalomra szükségünk van az élet minden területén, azonban nem könnyû kiérdemelni. A kutatásunkban elsõsorban azt szerettük volna megvizsgálni, hogy mit jelent az embereknek a bizalom, milyen bizalmi hálóval rendelkeznek és ez a bizalmi kötõdés hogyan hat biztonságérzetükre, hogyan befolyásolja életüket, mindennapjaikat” - mondta el a Csonka István, a Groupama Biztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese.

Legfontosabb alapvetõ értékeink: a szeretet és a bizalom

Szeretet és bizalom – ezek az emberi értékek a legfontosabbak számunkra – derül ki a biztosítótársaság felkérésére végzett online felmérésébõl. A válaszok alapján a bizalom a második legfontosabb érték, a megkérdezettek 75%-a jelölte meg, mint a három legfontosabb érték egyike, mindössze 4 százalékponttal marad el a szeretet mögött. A szeretet és a bizalom sokkal jobban számít bármi másnál az emberi kapcsolatokban, a másik fél elfogadása és a biztonság csak utánuk következik a sorban.

Párunkban bízunk meg leginkább

A kutatás eredményei megmutatták, hogy egy átlagos felnõtt összességében 13 embert tart fontosnak környezetében, igaz, ezek többsége nem nevezhetõ bizalmi kapcsolatnak. A válaszokból az is kiderült, hogy átlagosan 3-4 személlyel ápolunk igazi bizalmi kapcsolatot életünk egy adott idõszakában, ám a megkérdezettek közel tizedének nincs egyetlen olyan személy sem az életében, akiben maximálisan megbízhatna.

Annak sorrendje, hogy kikkel alakítunk ki szorosabb kapcsolatot, állandónak tûnik: a bizalom általában a párunk irányába a legerõsebb, ezt követi a szûk család és a barátok, s mögöttük a kollégák és a szomszédok. Érdekes adat, hogy a felsõfokú végzettségûek és a férfiak az átlagnál valamivel több fontos kapcsolatról számoltak be, azaz tágabb network-kel rendelkeznek, de az igazán bizalmas kapcsolatok tekintetében nincs különbség. Megfigyelhetõ, hogy a kor elõrehaladtával a „bizalmi kör” egyre inkább bõvül, és jobban kiterjed a tágabb családra is. Míg az idõsebbeknek több bizalmasuk van, a 30 év alattiaknak valamivel több a lazább kapcsolatuk.

A bizalom biztonságérzetet teremt

Hogy miért fontos a bizalom? A kutatás erre is választ adott. A válaszok alapján egyértelmû, hogy ha több emberben bízunk meg, nagyobb biztonságban érezzük magunkat. Azok, akik az átlagosnál, négynél több emberben bíznak meg teljesen, illetve azok, akik összességében 15 fõnél több emberrel ápolnak jó viszonyt, jóval nagyobb arányban (52-53%) érzik magukat biztonságban, mint akik kevés vagy gyenge bizalmi kapcsolattal rendelkeznek (32-39%). Összességében az mondható el, hogy a lakosságnak mindössze 44%-a érzi magát biztonságban, õk pedig fõként a fiatalok és a jobb státuszban élõk.

Ne csapjanak be és korrektül tájékoztassanak – ekkor bízunk meg egy pénzügyi szolgáltatóban

Mibõl épülhet fel a bizalom? Ezt az összetett, nehezen definiálható fogalmat a kutatás elõször az emberi kapcsolatok alapján vizsgálta, ebben az esetben a legtöbben az õszinteséggel (27%) a bajban lévõ támasznyújtással (24%), igazmondással (21%) és biztonsággal (19%) azonosították. A kutatás rákérdezett a bizalom jelentésére pénzügyi szolgáltatókkal kapcsolatban is, itt már némileg módosult, hogy mely értékek kerültek elõtérbe. A legtöbben (26%) akkor bíznak meg egy pénzügyi szolgáltatóban, ha nem kell attól tartaniuk, hogy becsapják õket, de legalább ilyen fontosnak tartják az emberek a korrekt tájékoztatást (25%), valamint, hogy folyamatosan biztonságot nyújtson nekik (19%) az adott cég. Az elvárások között tehát az igazmondás (korrekt tájékoztatás) és a biztonságérzet ott van akkor is, ha emberi kapcsolatokról van szó, de akkor is, ha pénzügyi szolgáltatót kell választanunk.

„A pénzügyi szolgáltatótól nem várjuk, hogy olyan típusú kommunikációt folytasson velünk, mint a legjobb barátunk, az azonban fontos, hogy számíthassunk a választott szolgáltatóra, hiszen így érezhetjük ügyfélként magunkat a legnagyobb biztonságban” − mondta Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus.