Jobb ügyfélélmény, magasabb elvárások
2018.01.26
Egyre jobban teljesítenek a hazai piacon tevékenykedõ vállalkozások ügyfélélmény tekintetében, ugyanakkor az elõttük álló kihívás is egyre nagyobb. Ami tegnap még kiemelkedõnek számított, az mára már alapelvárássá érett, ugyanakkor továbbra is megéri átlagon felül teljesíteni, az elégedett ügyfélnél ugyanis nincs kifizetõdõbb. A DEVELOR Országos Ügyfélélmény Kutatása szerint továbbra is a webshopokkal a legelégedettebbek a fogyasztók, de jelentõsen javult az élelmiszer kiskereskedelmek, illetve a biztosítók megítélése is.

Komoly kihívással kell szembenézniük a hazai piac szereplõinek, derül ki a DEVELOR ötödik alkalommal elkészített kutatásából, mely a vállalati döntéshozók meglátásai mellett a lakossági attitûdöket, elvárásokat is monitorozza. Az eredmények alapján minden eddiginél nehezebb körülmények között kell helytállni a cégeknek, az ügyfélelvárások növekedése ugyanis nem állt meg, sõt egyre fokozódik a tempó. Ebben a tekintetben azonban mindenképpen pozitívum, hogy egyrészt a vállalatok túlnyomó többsége felkészült arra, hogy kiemelkedõ ügyfélélményt nyújtson, és tisztában is vannak ennek fontosságával: a vállalati döntéshozók 86 százaléka a három legfontosabb vállalati cél között tartja számon a kiemelkedõ szolgáltatási színvonalat, 80 százalékuk pedig egyenesen piacvezetõi pozícióra tör ezen a téren.

NPS ÉRTÉKELÉSEK 2017-BEN

Forrás: DEVELOR LAKOSSÁGI CX KUTATÁS

Szintén örömteli fejlemény, hogy összességében az lakosság is egyre elégedettebb az egyes szektorok teljesítményével. Az élen ismét az online kereskedelem, a webshopok végeztek, de a képzeletbeli dobogó második illetve harmadik helyét megszerzõ két terület, az élelmiszer kiskereskedelem, illetve a töltõállomások szolgáltatásaival is alapvetõen elégedettek a fogyasztók. Az alapvetõen pozitív összképen egyedül a közmûszolgáltatások, pontosítva az elektromos áram- illetve a gázszolgáltatók rontanak, az ügyféltámogatottságot mérõ Net Promoter Score (NPS) tekintetében mindkét szektor a negatív tartományba került, azaz itt bõven lenne még tere a fejlõdésnek.

A korábbi felmérésekkel összevetve két szektor, az élelmiszer kiskereskedelem és a biztosítás megítélésének változása a legszembetûnõbb, mindkét terület jelentõs mértékû elõrelépést tud felmutatni, elõbbi 35, utóbbi 27 pontot emelkedett 5 év alatt. Általánosságban elmondható, hogy a vállalatok kifejezetten jól érzik az ügyféligények változásait. A megkérdezett vállalati döntéshozók véleménye alapján a fogyasztók elsõsorban gyorsaságot, a megbecsültség érzését, illetve személyre szabott ajánlatokat várnak el, ami többé-kevésbé egybe is vág a lakossági kutatás eredményeivel. Egyetlen ponton azonban szembetûnõ az eltérés, a fogyasztók az elõbbiek mellett ugyanis kiemelten fontos tényezõnek tartják a hatékonyságot is, azaz hogy ügyeiket egyetlen ügyfélszolgálati csatornán keresztül el tudják intézni, ez az igény a vállalati rangsor második harmadában kapott csak helyet.

MENNYIT ÉR A NAGYOBB ÜGYFÉLÉLMÉNY?

Forrás: DEVELOR LAKOSSÁGI CX KUTATÁS



A jól eltalált ügyfélélmény stratégia tétje továbbra is óriási, habár nem feltétlenül pontosan ugyanaz, mint a korábbi években. Míg 4-5 évvel ezelõtt a pozitív ügyfélélmény markánsan kimutatható értéknövelõ potenciállal rendelkezett, addig mára ez fokozatosan veszített jelentõségébõl, legalábbis abban a tekintetben, hogy egyre kevesebben hajlandóak többet fizetni a kiemelt bánásmódért. A jelenség oka elsõsorban a szolgáltatási színvonal általános emelkedésével magyarázható, azaz amit korábban extra szolgáltatásként tartottak számon a fogyasztók, az mára az alapelvárásaik között szerepel. Az ügyfélélmény ügyfélmegtartó és piacszerzõ ereje ettõl függetlenül azonban mit sem változott, sõt utóbbi tekintetében komoly lehetõségeket rejt egyes szektorok számára a közeljövõ. A lakossági kutatás eredményei alapján ugyanis kezd feloldódni a fogyasztókat az elmúlt években jellemzõ defenzív mentalitás, minek következtében a fogyasztásuk szinten tartására, esetleg csökkentésére fókuszáltak. Az idei évben már határozottabban túlsúlyba kerültek azok, akik többet akarnak szolgáltatóiktól, ennek hatásai elsõsorban a mobil- és online kommunikáció, az élelmiszerkereskedelem és a banki, pénzügyi szolgáltatások területein lesznek érezhetõk, illetve tapasztalhatók már most is.

AZ ÜGYFELEK ELVÁRÁSAI ÉS AZ AZZAL KAPCSOLATOS VÉLEKEDÉSEK



Forrás: DEVELOR VÁLLALATI CX KUTATÁS