A legfrissebb, közel 3 000 vezető megkérdezésén alapuló Aon Global Risk Management Survey szerint a vállalati hírnév és márka megítélése ma már kiemelten fontos stratégiai eszköz, ugyanakkor egyre sebezhetőbb. A felmérés alapján a hírnévromlás a nyolcadik helyen szerepel a legjelentősebb globális vállalati kockázatok között. A lista élén a kiberbiztonsági támadások, az operációs zavarok és a gazdasági lassulás állnak.
A jelentés egy súrlódásokkal teli üzleti környezetet ír le, amelyet geopolitikai feszültségek, folyamatos szabályozási változások, ellátási lánc kockázatok és erősödő globális verseny jellemez. Mindez úgy, hogy a cégek felkészültsége továbbra is alacsony:
mindössze 14% monitorozza folyamatosan kockázati kitettségét, és csak 19% végez analitikai alapú felülvizsgálatot biztosítási védelméről.
„Romániában egyre erősebb a tudatosság, de a felkészültség még mindig nem elégséges” – mondta Eugen Anicescu, az Aon Romania vezérigazgatója. Szerinte proaktív, integrált megközelítésre és adatalapú kockázatkezelésre van szükség a pénzügyi stabilitás és a vállalati bizalom védelméhez.
A hírnév szempontjából a kockázatok gyorsan eszkalálódhatnak: az AI-alapú kibertámadások, a nyilvános bizalmatlanság és az ESG-elvárások szigorodása mind növelik a sérülékenységet — miközben egy válság pillanatok alatt felerősödhet a közösségi médiában. Bár a vállalatok több mint fele rendelkezik válságkommunikációs tervvel, mindössze 12% képes pontosan mérni egy reputációs krízis tényleges üzleti hatását.
Az Aon arra figyelmeztet: a hírnévnek a vállalati reziliencia egyik alapkövévé kell válnia. A versenyképesség megőrzéséhez elengedhetetlen az aktív monitoring, az átlátható működés és a gyors, összehangolt reagálás, hiszen egyetlen negatív esemény is komoly értékvesztést okozhat.