A Blockchain Insurance Industry Initiative (B3i) fizetésképtelenséget jelentett, miután a legutóbbi finanszírozási körökben nem sikerült új tőkét bevonnia.
A 2016-ban alapított B3i (Blockchain Insurance Industry Initiative) egy biztosítókat és viszontbiztosítókat magában foglaló globális konzorcium, melynek víziója az volt, hogy olyan ökoszisztémát alakítson ki, melynek következtében létrejöhetnek majd a következő innovatív termékek és szolgáltatások a blockchain technológiára építve.
A kezdeményezés az első néhány év során sikeresen gyűjtött több tízmillió dollárnyi finanszírozást, és elnyerte a világ néhány legnagyobb biztosító és viszontbiztosító cégeinek támogatását.
Még 2022 áprilisában is a vállalat technológiáját használta az Allianz és a Swiss Re az első kártöbblet (XL) viszontbiztosítási szerződés elosztott főkönyvi technológián (DLT) történő megkötéséhez.
A B3i azonban most a honlapján olvasható nyilatkozatban is megerősítette, hogy a részvényesekkel folytatott konzultációt követően az igazgatói "közösen arra a következtetésre jutottak, hogy ebben a szakaszban nincs elegendő támogatás a vállalkozás folytatásához".
A bejelentés sokakat meglephet, tekintve a B3i projektben részt vevő és azt anyagilag támogató jelentős (viszont)biztosítási szereplők nagy számát. Ugyanakkor még egyikük sem ajánlotta fel, hogy beszáll és megmenti a kezdeményezést a fizetésképtelenségtől, ami arra utal, hogy a támogatók talán elvesztették a bizalmukat a termékfejlesztésben, vagy akár abban, hogy egyáltalán szükség van a blokkláncra a viszontbiztosítási tranzakciókban.
A B3i már régóta állítja, hogy a blokklánc technológia bevezetése a kulcs a viszontbiztosításban az alapvetően digitális, végponttól végpontig tartó tranzakciók lehetővé tételéhez, azzal érvelve, hogy a folyamat minden egyes szakaszában növeli a hatékonyságot és a biztonságot.
Azonban lehetnek olyan iparági szereplők, akik úgy érzik, hogy a blokklánc integrációjának valós előnyeit túlértékelték a korábbi időszakokban. Másrészt a B3i megszűnése tükrözheti a kockázatitőke-finanszírozási környezet kihívásait is, ahol sok technológiai startupnak jelenleg nehezebb új forrásokat szereznie.
Az sem egyértelmű még, hogy a B3i által kifejlesztett technológia megmarad-e, hogy az érdekelt viszontbiztosítási/biztosítási felek azt felhasználhassák.
A Swiss Re megszólalt az ügyben
A Swiss Re, a világ legnagyobb viszontbiztosítója és az Allianz globális biztosító volt az első, amely a B3i technológiáját használta a kártöbblet viszontbiztosítási szerződés elosztott főkönyvi technológián történő elhelyezésére még áprilisban.
A 2022-es első félévi eredmények közzétételét követő médiabeszélgetésen megkérdezték a Swiss Re vezetőit a B3i fizetésképtelenségéről. Azt mondták, hogy bár koncepcionálisan a B3i továbbra is érdekes lehetőség, nem tűnt úgy, hogy nyereséges lesz.
"Úgy gondolom, hogy ez egy nagyon minőségi kezdeményezés volt, de végül nem láttuk, hogy olyan volumenek és olyan kereslet érkezett volna, amely indokolta volna a további befektetést ebbe a platformba" - mondta John Dacey, a csoport pénzügyi igazgatója (CFO).
Ezt kiegészítve Christian Mumenthaler, a Swiss Re csoportos vezérigazgatója (CEO) elmondta, hogy lehet, hogy van rá mód, hogy sikeressé váljon a platform, de szerinte ehhez végponttól végpontig tartó szemléletre van szükség.
"Minden biztosítótársaságnak alapvetően a kezdetektől, a kiindulóponton kellene okosszerződéseket létrehoznia. Aztán ez alapján természetesen meg lehetne építeni egy digitális viszontbiztosítási szerződést, amivel aztán lehet kereskedni. És akkor megvan a teljes hatékonyság végponttól végpontig, és ahogy a kárigények beérkeznek, automatikusan továbbíthatnák őket például a viszontbiztosítónak. Szóval ez nagyon víziószerű, de ez azt jelentené, hogy minden biztosítónak át kellene állítani az összes IT-rendszert, és intelligens szerződéseket kellene létrehozni" - mondta Mumenthaler.