Általános iskolások (9-14 évesek)


Általános iskolások (9-14 évesek)

A biztosítások oktatása a 2013-ban hatályba lépett Nemzeti Alaptanterv szerint az Általános életvitel és technika c. tantárgy részévé vált. Az oktatást a MABISZ különböző eszközökkel segíti.

Képregény

A fiatalabb korosztályt célozza meg a biztosításokról játékos formában szóló, érzékenyítő képregény-sorozat, amely az alapvető biztosítási, baleset-megelőzési ismeretek 9-14 éves korosztály számára való átadását hivatott megkönnyíteni.

Tanári óravázlat verseny

2019-ben a Közlekedési Kultúra napja (május 11-e) alkalmából gyermekeink biztonságát szolgáló pályázati felhívást tett közzé a Magyar Biztosítók Szövetsége a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) és az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) támogatásával. Az óravázlat verseny célja olyan közkinccsé tehető órai anyagok elkészítése volt, amelyet országosan használhatnak tanárok és diákok a gyakorlatias közlekedési ismeretek és a biztosítási ismeretek átadására, elsajátítására. A pályamunkák értékelésére 2019 szeptemberében, a díjak átadására a Biztonság Hetén, szeptember 23-án, a Nemzeti Közszolgálati egyetemen került sor.

1. helyezett: Filep Otília

Mészáros Lőrinc általános iskola

Megyaszó (Borsod-Abaúj-Zemplén megye, szerencsi járás)

Óravázlata egy általános forgatókönyvet nyújt a közlekedés biztonságos ismeretek elsajátításához. A tanulókat tevékenységre késztető, az igényeiket szemmel tartó, elgondolkoztató órai tevékenységek motiválják a feladatok elvégzésében. A tervezett tevékenységek segítenek a környezetük megismerésében, a veszélyek felmérésében. Annak függvényében, hogy milyen környezetben élnek- falu, kisváros, nagyváros- a leírt tevékenységek adaptálhatóak az adott közlekedési környezethez. A tevékenységben leírt kísérlet, ami a különböző tényezők által megváltozott reakció időt mutatja be, kiegészíthető más fontos, a témába vágó kísérletekkel: súrlódás, csúszás, láthatóság, látószög szerepének az ismertetése.

Közlekedési ismeretek és baleset-megelőzés-5-8.osztály-1 helyezett)

2. helyezett: Kovács Melinda

Zrinyi Miklós általános iskola

Budapest, XX. kerület

Az óraterv a K. Nagy Emese által magyar viszonyokra adaptált Hejőkeresztúri Komplex Instrukciós Program szerint készült, amely egy olyan kooperatív csoportmunkára épülő módszer, amelynek célja a tanulók kognitív, affektív és szociális fejlesztésének megvalósítása. A KIP-es tanórák rövid ráhangolódással, tanári motivációval kezdődnek, amelyet az alapelvek áttekintése, szerepkörök meghatározása és a csoportbeosztás követ. Majd a tanulók 4-6 fős csoportokban dolgoznak, a csoporton belül minden tanuló egy-egy szerepkört tölt be. A kijelölt idő leteltével minden csoportból a beszámoló mutatja be a csoport munkáját, amelyet a többiek végighallgatnak és értékelnek. Az óra végén minden tanuló személyre szabott, differenciált feladatot kap, amely az elkészített csoportfeladatára vonatkozik.

Közlekedési ismeretek és baleset-megelőzés-5-8.osztály- 2. helyezett 3. helyezett: Török Zsuzsanna

Pallavicini Sándor általános iskola

Sándorfalva (Csongrád megye, szegedi járás)

Beadott óravázlatának célja: A KRESZ alapismereteinek gyakorlása és az ismeretek kreatív módon történő alkalmazása. Az órán a gyerekek ismereteiket, játékos feladatok segítségével, a tanultak kreatív újragondolásával, érdekes helyzetekben alkalmazzák. A gyerekek négy fős csoportokban kapnak olyan nyitott végű feladatokat, amelynek sokféle megoldása lehet. Az órát vezető tanárnak az óra elején a szervezési feladatoknál és a motiválásnál, illetve az óra végi értékelésnél van csak konkrét feladata. Az óra többi részében megfigyelőként vesz részt az órai munkában. Az óra jellemzője, hogy szoros időbeosztást kell tervezni, és olyan feladatokat kell kitalálni, ami belefér az óra időkeretébe. Közlekedési ismeretek és baleset-megelőzés-5-8.osztály-3. helyezett

Különdíj: Bokor Lívia

Kinizsi Pál általános iskola

Nagyalásony (Veszprém megye, devecseri járás)

Az iskolába és osztályába is számos enyhén értelmi fogyatékos- SNI és tanulásban akadályozott –BTM diák jár. A tanórákat úgy állította össze, hogy a feladatokat ők is meg tudják oldani, ezáltal pozitív megerősítéshez és sikerélményhez jussanak. Rendszeresen használnak okostelefonokat-mivel majd minden diáknak van már,illetve a teremben tabletek állnak a diákok rendelkezésére. A tanóra előzményeként több órán keresztül foglalkoztak a kerékpár történetével a közlekedéstörténeti olvasókönyv segítségével. A pályázati munka óravázlata pedig három tanóráról szól, elméleti és gyakorlati részeket beépítve a tervezésbe.

Közlekedési ismeretek és baleset-megelőzés-5-8.osztály-különdíj