Nemzetközi összehasonlításban alacsony a hazai biztonsági övhasználat, hívja fel a figyelmet a Biztonság Hete


Nemzetközi összehasonlításban alacsony a hazai biztonsági övhasználat, hívja fel a figyelmet a Biztonság Hete

2023.09.16.

Tíz európai országgal, azonos mérési módszerek alapján összevetve, a legrosszabbak közé tartozik a magyar biztonsági övhasználati arány. Az idei, szeptember 18-23 közötti Biztonság Hete ezért ismét a passzív biztonsági eszközök életmentő szerepét kívánja a középpontjába állítani. A MABISZ kezdeményezésére Child Safety néven közép-európai programhétté terebélyesedett rendezvénysorozat emellett a résztvevő országok közös videófilmjével hívja fel a figyelmet a mikromobilitás közlekedési kockázataira. 

 

Idén szeptember közepéig 304 személy halt meg közúti balesetben. Közülük 166 fő biztonsági öv használatára kötelezett volt, ennek ellenére hetvenhatan ezt elmulasztották.

 A passzív biztonsági eszközök, a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszer a mai napig a gépjárművek leghatékonyabb passzív biztonsági eszközei, sőt, a beépített egyéb megoldások is csak akkor fejtik ki kedvező hatásukat, amennyiben az öv (illetve a gyermekülés) a jármű menete során szabályosan rögzítve van. A három pontos biztonsági övet (amelyet már 1958-ben szabadalmaztatott a Volvo) egyes szakértők egyenesen az emberiség története legfontosabb biztonságtechnikai fejlesztésének tartják. A Nils Bohlin által kifejlesztett „V” alakú övnek az eltelt hatvanöt évben szerény becslések szerint is legalább egymillióan köszönhetik az életüket.

Ugyanakkor Magyarország nemzetközi összehasonlításban továbbra sem áll jól az övhasználat terén. Egy, a rendőrség számára tavaly készült tanulmány szerint – amely a Baseline nemzetközi projekt egységes mérési módszertana szerint készült – 2022-ben országos szinten a személygépjárművekben a járművezetők 88,5, az első ülésen utazók 87,3, a hátsó utasok 57,1 százaléka használta csak helyesen a biztonsági övét. Az arra kötelezett gyermekek mindössze 60,9%-a utazott gyermekbiztonsági rendszerben megfelelően rögzítve, további 25% ilyen rendszerben ült, de láthatóan nem volt becsatolva, vagy kizárólag felnőtt biztonsági övvel volt rögzítve, a gyermekek 14 százaléka pedig teljesen védtelenül utazott. Tíz különböző európai országgal (Ausztria, Bulgária, Csehország, Németország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Portugália, Svédország) azonos mutatók alapján összevetve, az övviselési és gyermekbiztonsági rendszer (CRS) használati arányok mindössze Olaszországban és Bulgáriában kedvezőtlenebbek a hazai adatoknál. (Érdekes, hogy a tanulmányhoz kapcsolódó önbevallásos kérdőíves felmérésben 3041 kitöltő válaszai alapján az övviselési, és gyermekbiztonsági berendezés használati arányai a helyszíni megfigyelésekkel mért értékeknél jóval kedvezőbb képet mutattak. Az is megfigyelhető volt, hogy a válaszadók saját magukkal kapcsolatban sokkal jobb arányokat feltételeztek, mint tették azt a többi közlekedő vonatkozásában.)

A tanulmány kitér arra, hogy a hazai baleseti statisztikák alapján a járművezetők körében 4,2-szeres, az első utasok esetén 3,6-szoros, a hátsó utasok esetén 7,6-szoros – vagyis átlagosan 4,5-szörös – a halálozási valószínűség abban az esetben, ha nem használnak biztonsági övet. Mindez azt jelenti, hogy becslések szerint a baleseti halottak száma 10-12 százalékkal csökkenne, ha az országos biztonságiöv-viselési arány nagyjából 6,2 százalékkal emelkedne.

A biztonsági öv kötelező használatának betartásában kiemelt szerepe van a rendőrségi ellenőrzéseknek, ám a végrehajtási intézkedések bizonyítottan hatékonyabbak, ha tudatosságnövelő kampányokkal és a médiában történő tájékoztatással kombinálják őket. A MABISZ és az ORFK-OBB ezért állította – a tavalyi évhez hasonlóan idén is – a Biztonság Hete középpontjába a biztonsági öv témáját. Hat éve a biztosítói szövetség megkereste az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságát azzal a kezdeményezéssel, hogy hozzák létre a Biztonság Hetét, ahol közös akciókkal hívják fel a gyerekek figyelmét a biztonságra, a balesetmegelőzés lehetőségére és fontosságára. Ebből nőtte ki magát a látványos, országos rendezvénysorozat, amelynek a helyszínein az elmúlt hat év alatt mintegy hetvenötezer gyereket sikerült megmozgatni és az együttműködőkkel a biztonság különböző aspektusaival kapcsolatban érzékenyíteni. Idén szeptember 18-23 között az ország minden megyéjében látványos programok hívják fel a figyelmet a mindennapok biztonságának erősítésére, a közlekedési balesetek és egyéb sérülések megelőzésére. A programokhoz az évek során több tucat partnerszervezet csatlakozott, hogy a biztonságot a lehető legszélesebb értelemben kezelve hívják fel a figyelmet a közlekedésbiztonságtól kezdve  a vagyonbiztonságon át  a munkahelyi balesetek megelőzéséig (részletek a https://mabisz.hu/biztonsaghete/ oldalon). A témahét üzenetei, a projektek, a partnerszervezetek témába vágó videói megtekinthetők a Biztonság Hete You Tube csatornán, (https://www.youtube.com/c/Biztons%C3%A1gHete/videos?view=0&sort=p&flow=grid), amelyet az elmúlt hat évben már több mint 3,7 millióan néztek meg. A rendezvénysorozatot szeptember 18-án Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára nyitja meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, a záróesemény pedig a zsámbéki Driving Camp-ről jelentkezik, szeptember 23-án, a NIT Hungary „5 tengelyen biztonságban” verseny és családi nap rendezvényével együttműködve. A hazai biztosítói közösségnek a téma iránti elkötelezettségét az is mutatja, hogy a MABISZ támogatóként részt vesz a Biztonság Hetében megtartandó, a Közlekedéstudományi Egyesület és a Széchenyi István Egyetem által szervezett I. Közlekedésbiztonsági Konferencián, Győrben: https://tsc.sze.hu/kezdolap-2

Az elmúlt két évhez hasonlóan a kezdeményezés idén is kilép a nemzetközi térbe: ezen a héten a Child Safety program keretében több közép-és kelet-európai országban közös akciókkal hívják fel a figyelmet a gyermekek biztonságára, elsősorban a közúti forgalomban. Az együttműködő országok (Magyarország mellett Ausztria, Románia, Bulgária és Szlovénia) egy közös videófilmmel gondolkodtatnak el az új típusú közlekedési eszközök, a mikromobilitás kockázatairól.  A Child Safety program videófilmjét az Európa országainak biztosítási szövetségeit tömörítő Insurance Europe is népszerűsíti közösségi oldalain.