Tizenötezer érdeklődő, egyedülálló drónprojekt tesztelése a Biztonság Hetén


Tizenötezer érdeklődő, egyedülálló drónprojekt tesztelése a Biztonság Hetén

2022.09.26.

Idén is mintegy tizenötezer gyerekhez jutott el a Biztonság Hete legfontosabb üzenete szeptember 19-24 között: kis odafigyeléssel a balesetek többsége elkerülhető. A balesetmegelőzés céljait szolgálja az az egyedülálló előfutár drón fejlesztés is, amelyet kutatói szintén ezekben a napokban mutattak be a szélesebb nyilvánosságnak.

 

Az ORFK-OBB és a MABISZ által 2017 óta minden évben megszervezett Biztonság Hete keretében a legfiatalabb generációk játékos formában kaphatnak ízelítőt abból, hogyan tehetik biztonságosabbá életüket. A tematikus hét apropóját az adta, hogy szeptember 20-a 1954. óta a gyermekek világnapja, és 1993. óta biztosítási világnap is. Ugyanígy szeptember második felében rendezik meg az európai rendőrségi szervezet, a ROADPOL által kezdeményezett Safety Day(s) elnevezésű programot is. A hetet a szervezők a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen nyitották meg, majd minden megyében iskolai programokat, családi napokat, balesetmegelőzési bemutatókat tartottak. Az NKE Campus-án a HUMDA Biztonság az első! országjáró programja várta egész héten a kisiskolásokat. A színes tematikus hét záróeseménye pedig a zsámbéki Driving Camp-ről jelentkezett szombaton.

 

A program aktív résztvevői a rendőrség, a Katasztrófavédelem, a Vöröskereszt, a NÉBIH, a munkavédelem, valamint közel két tucat további közreműködő szervezet szakdolgozói, továbbá biztosítási szakemberek voltak. Az együttműködő szervezetek a biztonságot a lehető legszélesebb értelemben véve igyekeztek ráirányítani a figyelmet a gyakorlati tudnivalókra, a közlekedésbiztonságtól kezdve az általános balesetmegelőzésen, tűzmegelőzésen és a vagyonbiztonságon át a munkavédelemig, vagy éppen a hulladékbiztonságig. (Az önzetlen együttműködő szervezetek listája a https://mabisz.hu/biztonsaghete/  honlapon tekinthető meg.) A több tucat helyi programon idén mintegy tizenötezer gyerek kapott játékos formában ismereteket, információkat arról, hogy a legtöbb baleset tudatos magatartással, megfelelő odafigyeléssel és néhány alapszabály betartásával megelőzhető, elkerülhető. Így a 2017-es kezdetek óta már több, mint 75.000 gyerek vett részt a Biztonság Hete programjain.

 

A témahét egyes helyszínein készült filmeket, beszámolókat a rendőrség hivatalos oldalán és a Biztonság Hete YouTube csatornán (https://kreszvaltozas.hu/?s=biztons%C3%A1g+hete, https://www.youtube.com/channel/UCPzf22ufanEy1DP7Zj27F0A/about) már több, mint három és félmillióan tekintették meg.

 

A Biztonság Hetéhez kapcsolódóan kaptak lehetőséget a győri Széchenyi István Egyetem és a budapesti Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet kutatói is, hogy az Országos Mentőszolgálat közreműködésével – egy tényleges mentőautó kísérésével – bemutathassák a nagy nyilvánosságnak az előfutár drón fejlesztésüket.

 

A kutatók legjobb tudomása szerint a világon egyedülálló előfutár drón fejlesztés célja, hogy a vonuló készenléti egységet (mentő, tűzoltó, rendőrautó) egy kamerával ellátott drón kísérje a levegőben, lehetőleg az egység előtt haladva. Így előre beláthatóvá válnak a sofőr elől takart területek, és az onnan érkező veszélyekre a sofőr figyelmeztethető. Ezáltal megelőzhetők az olyan tragédiák, mint amilyen a csepeli májusi mentőbaleset volt.

 

A Magyar Biztosítók Szövetsége támogatásával megvalósult teszt és bemutató városi környezetben (Zalazone járműipari tesztpálya, Smart City modul) mutatta meg, hogy a vonuló mentőautó elől a házfalak által takart jármű az előfutár drónnak köszönhetően felfedezhetővé válik, és így az ütközés elkerülhető. Ezzel a fő kutatási kérdés – az ötlet megvalósíthatósága – bizonyítást nyert. A tesztről készült filmek és fotók az alábbi linkeken tekinthetők meg:

elofutar_dron_foto – Google Drive

 

Fontos, hogy az alkalmazott kísérleti drónnal (DJI M600) annak korlátozott sebessége miatt csak városi tesztekre van lehetőség kis sebesség mellett, a nagyobb sebességű manővereket a kutatók szimulációkban vizsgálják. A rendszer majdani alkalmazásához – a technikai kérdéseken túl – olyan jogi és szabályozási kérdéseket is meg kell oldani, mint a városok és országutak feletti drónos repülés és a forgalomról való folyamatos kamera felvétel készítése.