Tovább nőtt a nyugdíjbiztosítások népszerűsége


Tovább nőtt a nyugdíjbiztosítások népszerűsége

2024.02.22

A magyar biztosítási piac a MABISZ tagok jelentései alapján 2023-ben, korrigált díj alapon, 12,7%-kal növekedett. Az élet-terület korrigált díjbevétele 12,3%-kal, a nem-élet terület 12,8%-kal tudott bővülni. Az életbiztosítások területén a felkészülés éve lesz az idei, a jövő évben bevezetésre kerülő etikus 2.0 változásokra – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

2023-ben a MABISZ tagjainak díjbevétele meghaladta az 1 563 milliárd forintot. Ez 4,99 százalékkal magasabb az előző évinél, azonban reálértéken 2015-ös értéknek felel meg – ismertette a szövetség összesített adatait Erdős Mihály, a MABISZ elnöke a keddi sajtótájékoztatón, amelyet Holló Bencével, a szövetség elnökhelyettesével közösen tartott.

A korábbi években megszokott módon tavaly a nem-élet üzletág díjbevételei gyarapodtak nagyobb ütemben, 12,83%-kal, 957 milliárd forintra. Ezzel szemben az élet-területen a korrigált díjbevételek 12,33%-kal, 475 milliárd forintra emelkedtek. Az élet-díjbevétel növekedése azonban a korrigált élet-díjbevételtől eltérően csökkenést mutatott, -5,39%-os volt. Ez annak köszönhető, hogy egyszeri díjbevétel az előző évi 240 milliárd forintról 144 milliárd forintra csökkent.

Tavaly a nyugdíjbiztosítások díjbevétele 11%-kal tudott bővülni, ez közel 490 ezer biztosítási szerződést jelent. A vegyes életbiztosításoké azonban 17%-kal, a unit-linked biztosításoké 4%-kal csökkent.  

A nem-élet termékek közül 2023-ban is a vállalati vagyonbiztosítások (kivéve KKV-k) díjbevétel növekedése +2%-os. A lakossági vagyonbiztosítások +15%-kal nőttek, a KGFB +12%-kal, a Casco+ 21%-kal. Ez a négy termék a nem-élet ágazat díjbevételének több, mint 80%-át adja. Az átlagtól és az előző évekhez képest is jóval magasabb volt a KGFB és Casco biztosítások díjbevétel emelkedése.

Ami a lakásbiztosítási piacot illeti, azon a verseny jelenleg is erős. Az idei lakásbiztosítási kampány kiindulópontja 3,3 milliós lakásbiztosítási állomány. A tavalyi év adatai alapján 181,7 milliárd forintos megszolgált díjjal és 37,3%-kos kárhányaddal működött ez a piac. A MABISZ kiemelten fontosnak tartja, hogy a kampány során minden ügyfél, aki lemondja a lakásbiztosítását, mindenképpen kössön új biztosítást, és ne maradjon fedezet nélkül.

A tárgyévi kárráfordítások összeségében 5%-kal emelkedtek, ami tehát meghaladta a díjbevétel növekedési ütemét. Az élet-területen 6%-os csökkenés, míg a nem-élet területen 11%-os növekedés volt megfigyelhető.

Tavaly a szektor több, mint 211 milliárd forintot fizetett be a költségvetésbe biztosítási és extraprofitadó formájában, ez a díjbevétel 13,5%-a, az előző évi 11%-hoz képest. Az extra profitadó előző évhez képest több, mint 70%-os adóteher-növekedést jelent.

Az első öt piaci szereplő összesített piaci részesedése 57% feletti. Ha csoportszinten vizsgáljuk a piaci koncentrációt, akkor a VIG csoport 19,4%-os részesedéssel rendelkezik, míg a Generali csoport 16,47%-os piaci részesedéssel rendelkezett. A tájékoztató prezentációja az alábbi linken tekinthetó meg:

MABISZ_2023 Sajtótájékoztató_vFinal